03 juli 2021


Ja ik schreef een boek over kracht halen uit de menopauze

En dat boek werd ondertussen al door zo'n 20000 vrouwen blij onthaald. Want waar we met z'n allen dachten dat het 'gedaan' was na de menopauze verteld mijn boek hoe dit juist een nieuwe start kan betekenen. 

In menopower vertel ik je hoe je van daar waar veel vrouwen (en hun partners) zo bang van zijn, kan omzetten in een nieuwe jij.

Eentje die eerst de kracht van de meno benut om , indien nodig, puin te ruimen en vervolgens heel bewust in haar kracht te gaan staan.

Als je in een natuurlijke menopauze gaat dan kondigt die zich in fases aan, van zacht rinkelende alarmbelletjes, tot wat stevigere elleboogstoten, van ruzie om het dekbed met je lief tot een opstandige of juist veel rustigere jij.

Maar sowieso komt ie voorbij in elk vrouwenleven.Ik schreef het boek omdat je deze levensfase kan gebruiken om dingen te doen die je ervoor liever parkeerde of liever niet bekeek. Maar ook zodat jij en je lief kunnen begrijpen wat er gaande is en wat je kan doen om deze fase zo prettig mogelijk te doorleven.

 

De tips in Menopower dat ondertussen opnieuw uitkwam met een andere cover , ik ben tenslotte ook 4 jaar ouder geworden , zullen je zeker helpen. 
Maar als je even snel wil weten hoe die meno/power/pauze zich aandient zet ik het hier al even op een rijtje : 

Deze periode verloopt in 3 stukken, hoelang ze duren verschilt van vrouw tot vrouw.

De premenopauze of perimenopauze

= periode vóór je laatste menstruatie
* je hormonen gaan steeds meer schommelen
* hormoonaanmaak in eierstokken vermindert  
* vruchtbaarheid gaat achteruit
* menstruatie wordt pijnlijker, korter of juist langer, heftiger of juist minder heftig, met langere of kortere tussenpozen.
* soms last van opvliegers ( vapeurs) of nachtelijke transpiratie 

De menopauze

= één dag in de overgangsperiode
= dag van je laatste menstruatie ( na een jaar niet menstrueren)

De postmenopauze

* eierstokken geen hormonen meer aan.
* andere organen nemen die taak nu over

Lichaam en geest zoeken een nieuw evenwicht.
De menopauze symptomen blijven aanhouden tot dit evenwicht gevonden is.

Natuurlijke hulp tijdens de menopauze

Dit = een natuurlijk levensproces, net zoals de puberteit, beginnen menstrueren, vruchtbaar zijn, eventueel kinderen krijgen, hoort dit erbij.

De schommelende hormonen kunnen je danig uit je lood lijken te slaan, oud zeer komt ineens naar boven en je gaat anders kijken naar je omgeving, dat wat jij wil en de mensen om je heen.
Je bent niet ziek, klachten zoals opvliegers, slecht slapen en daardoor extra humeurig zijn kan je in eerste instantie proberen op te lossen dmv natuurlijke dingen zoals kruiden.

In mijn boek geef ik een hoop tips, recepten en ideeën mee.
Maar sowieso kan ik de Famosan producten van A.Vogel aanraden die mij ook goed hielpen .

Er zit Salie in of in 't Latijn Salvia officinalis komt oorspronkelijk uit de landen in de Balkan en rond de Middellandse Zee. De plant staat al van oudsher bekend om haar positieve invloed bij opvliegers en (nachtelijk) transpireren.

Voor Famosan Contour wordt de plant biologisch geteeld en in een krachtige concentratie in de tabletten verwerkt.
Het helpt om op gewicht te blijven tijdens de overgang, bij de verlichting van opvliegers en nachtelijk transpireren en draagt bij aan een normale stofwisseling van vetten, koolhydraten en eiwitten. Het draagt ook bij aan een geestelijke veerkracht.

Famosan Salvia kan ook gebruikt worden bij overmatig transpireren in het algemeen of bij zweetvoeten.
Het helpt en je kan het rechtreeks bij A.Vogel bestellen met je kortingscode MAR10 via deze LINK 

 

Tips bij vapeurs:

* Drink sowieso voldoende water, pimp het desnoods dmv wat limoen, citroen, muntblad, smaakje of drink ongezoet  kokoswater wat je lichaam heel goed hydrateert. 
* Draag kleding in laagjes, zodat je een laagje kan uitdoen bij 'n opvlieger.
* Ga voor natuurlijke stoffen, die luchtig zijn zoals linnen, biologisch katoen of zijde.
* Koel water, een verfrissende spray, wat druppels etherische olie van munt (in een draagolie) op je polsen, binnenkant van je ellebogen of op de achterkant van je nek geven koelte. 
* Beweeg buiten ipv in een sportzaal, zo hap je de nodige zuurstof en kan je hoofd ook goed 'ontladen'.
*Dat ontladen kan ook goed dmv rustige beweging zoals tai chi, yoga of meditatie.
* Let op met alcohol, koffie, chocolade ( ja helaas) en zwarte thee, ze ontlokken hitte..
* Ook 'hete' kruiden kan je nu beter even vermijden.
*Een mix van 2 druppels etherische muskaatolie + 1 druppel pepermuntolie op een draagolie ( amandel, jojoba ,..) werk verkoelend 
* Steek een verfrissende spray obv mineraal water met 3 druppels olie van roomse kamille en 3 druppels pepermuntolie in je handtas voor EHB hot flashes.
*Houd je slaapkamertemperatuur op 18 graden.

Een naar bijverschijnsel van de menopauze kan vaginale atrofie zijn. Door het dalen van de oestrogeenaanmaak wordt er minder elastine of collageen aangemaakt en dat kan leiden tot het verdrogen en krimpen van de geslachtsorganen. Dat kan licht tot zwaar ongemak geven zoals branderigheid, pijn bij intiem contact, urinaire incontinentie, terugkerende infecties, scheurtjes en meer van die ellende. Blijf daar niet mee zitten. Daar zijn oplossingen voor.

Het = 1 van de redenen waarom ik mijn boek schreef, omdat vrouwen sommige dingen niet durven benoemen, laat staan hulp vragen.
In mijn boek menopower leg ik uit wat je er aan kan doen.

Ook een verlaagd libido kan opgelost worden: check it out in het boek .

 

Terug naar overzicht