Sla over en ga naar de inhoud
• 16 sep. 15

Je eet met je ogen !!!

Ik raakte geinspireerd door 'secret eaters ' , een geweldig interessant programma op TLC en Vitaya.
Wist je dat een heel goeie manier om het blijven 'schranzen' te vermijden is om  je hersenen te laten weten dat je al veel op hebt?
Wetenschappelijke testen bewijzen dat je maar liefst 60 tot 70% minder 'bij-eet' als je sporen kan zien van dat wat je al op hebt.
Dat geldt voor snoepwikkels, blikjes van drankjes tot afgekluifde botjes.
Als je een zogenaamde serie-eter of seriesnoeper bent, dwz : blijven opscheppen of proppen dan helpen de volgende 10 tips & tricks gewèldig goed:

*Vervang het bijna onbewust 'snaaien' in de snoeppot of koekendoos als je voor de tv of pc zit dmv een schaal met noten (geen pinda's),stukjes komkommer,
bloemkool, wortel, besjes etc...

*Zoutebekjes die voor chips gaan kunnen die vervangen door krakende gepofte rijst of kamut crackertjes (bioshop) + dip van bvb.humus (=kikkererwten)

*Zoetebekjes kiezen dan weer voor zelfgemaakte popcorn met rijststroop (= veel gezonder dan witte suiker) of een bak vol fruit.

*Eet zo bewust mogelijk en laat restjes zoals afgekluifde botjes, graatjes, aardappelschilletjes in je oogbereik liggen.
Ze vertellen je brein hoeveel je al op had en remmen je vreetlust af.

*Schep sowieso maar 1 keer op en kies vooral voor véél groenten en volle granen.

*Kies voor vezelrijke voeding ipv geraffineerd, zoals witte rijst, bloem, brood, pasta. de vezelrijkere, donkere voeding verzadigd veel beter en is gezonder.

*Wacht sowieso altijd zeker 5 minuten als je drang voelt om weer op te scheppen en loop even af wat je al op hebt.

*Drink vooral tussen je maaltijden veel water (zo'n 2 liter per dag), als je niet van water houd, pimp het dan met schijfjes limoen, citroen, komkommer of wat diksap (= concentratie van ongesuikerd fruit- let op ZONDER toegevoegde suikers dus)

*Neem een kopje soep voor je aan je hoofdgerecht gaat, het stilt je honger en zal je weerhouden van 'schranzen'.

*Als je een 'sausjesmens' bent vervang je sausjes dan door gezonde , voedingrijke sausjes zoals zelfgemaakte yoginaize = 2/3 Bulgaarse yoghurt + 1/3 mayonaise = veeel minder calorieën - voeg wat gesnipperde verse kruiden zoals bieslook toe voor extra smaak of maakt er een knoflookdipje van + 1 teentje geperste look.