20 februari 2020


Superfoodstamppot met winterse groenten ...

Benodigdheden :

300 g boerenkool (= de krullerige aan de randen, donkergroene koolsoort)

+ 300 g aardperen of niet

+ 300 g aardappelen of vervanger

+ grote hand donker groene kruiden

+ scheut olijfolie

+ schepje kokosolie of margarine ( ik gebruik Wedena = geen plastieken boter zoals vele margarines)

 

Met boerenkool : Want dat is goed voor je...

Hoezo? Deze groene bladgroente zit boordevol goede voedingsstoffen zoals vitamine A, B2, B6 en C. Daarnaast is het rijk aan foliumzuur, calcium en ijzer. Allemaal stoffen die je elke dag nodig hebt en die de kans dat je ziek wordt helpen verkleinen.

En het bevat weinig calorieën! Een portie boerenkool van 250 gram bevat ruim 100 kilocalorieën. Ga er dus vol voor he, da's trouwens mijn raad met de meeste groenten..Bij ouderwetse stamppot worden vaak spekjes en rookworst gemaakt = tjokvol foute vetten, veel stress aanmakers ( van de bange varkens , ja écht ons lijf herkend stresshormoon van varkens ook als stress en gaat er zodoende nog meer van aanmaken..) en dan hebben we t nog niet over het dierenleed he....ahum.

Dus ik bereide de mijne met vegan soort van spekjes en vegan rookworst, ook hier altijd de bijsluiter lezen en als de ingrediënten lijst te lang is sowieso wegleggen.

Koolsoorten zoals: Boerenkool , spruitjes, broccoli zijn allemaal superfood ! Ga voor de bittere soort, daar zitten nOg meer salvestrolen  in !

Echte gezonde kost en poepsimpel = stampot , gewoon lekkere aardappels gestampt met superfood er doorheen !

Je kan aardappels vervangen door deels zoete aardappels ( bataat) die tjokvol anti oxidanten zit, door knolselder of deels door witte bonen

TIP: Boerenkool laat zich beter verwerken en is NOG beter opneembaar als je de kool eerst invriest ( best fijngesneden) dus niet zoals onderstaande werkwijze van stronk

Hoe bereiden ?

TRADITIONEEL als je geen bevroren boerenkool hebt : Pluk de boerenkool van de stronk, was goed en hak fijn. Was en schil de aardappelen. Was de aardperen. Breng water aan de kook en doe er de aardappelen en aardperen in. Kook de boerenkool de laatste 10 minuten mee. Giet. Stamp fijn en breng op smaak met de rest van de andere ingrediënten. Bij het koken kan een derde van de vitaminen verloren gaan. Gebruik dus zo weinig mogelijk water en kook de boerenkool zo kort mogelijk. Nog beter is om het te stomen. 

TIP : Voeg onderstaande kaassaus toe en je hebt een volledige maaltijd

Vegan kaassaus = gezond, verteerd beter en is vooral ook lekker !! 

Hoe?

Lopende saus: maak een roux van 2 el kokosolie + 6 el ongeraffineerde bloem + 350 à 400 ml sojamelk. Voeg 6 el gistvlokken zachtjes en steeds roerend toe en werk af met peper en zout.

Stevigere saus ( die ik in filmpje maak): fruit 1 ui + 3 fijngesnipperde knoflooktenen + 120 g cashewnoten die een nacht in een ruime hoeveelheid water zijn geweekt (eerst afspoelen) + 200 ml water. Blend of mix eerst noten dan + gefruite ui en knoflook + 10 ml citroensap + kleine el tahin (sesampasta) + kleine el mosterd + 2 à 4 el gistvlokken + peper, zout en nootmuskaat.

Dit recept en nog een heleboel andere lekkere recepten staan in m(n laatste boek 't Zijn de hormonen dt je via onderstaande link meteen kan bestellen en binnen een half uur bij de Standaard boekhandel in je buurt kan afhalen of overmorgen op je deurmat kan hebben via de post.

BESTEL T ZIJN DE HORMONEN HIER ..

 

 

Terug naar overzicht