04 oktober 2020


Zeewier pesto-tapa is heel lekker, écht.

Je leest het goed ! Deze zalige saus op basis van zeewier kan je maken als een broodbeleg - tapa of pesto.. Je haalt het hoofd ingrediënt bij de Chinese winkel/ togo : zeewiervellen of norivellen . = goedkoop = tjokvol ijzer ( meer dan in vlees) , kalium , jodium = allemaal hele belangrijke ingrediënten om je lijf sterk te houden ( of maken) .

Wetenschappelijk onderzoek wijst nl uit dat het eten van zeewier je bescherming kan bieden tegen allerlei 'beschavingsziektes' zoals obesitas, suikerziekte, hoge bloeddruk en schommelende bloedsuiker spiegel ( enorme impact op je energie).

Door zeewier aan je voeding toe te voegen ben je sneller verzadiged en hou je minder suikers en vetten vast. Het is ook een heel goeie bron van plantaardige eiwitten en bevat meer onverzadigde vetzuren dan landplanten.

De vezels in zeewier werken anti bacterieel en antiviraal en ze helpen je bloed te behoeden om te stroperig te worden en helpen je lijf om ontstekingen tegen te gaan. Zeewier zou ook kankers kunnen helpen bestrijden.

Kortom dit = powerfood, tjokvol kalium, calcium, jodium, vitamines alsook vitamine B 12 ..ze zitten tjokvol antioxydanten die je lijf helpen ontgiften en zijn dus letterlijk een vegan geschenk uit de zee.

Deze tapa smaakt zilt, geeft je dus massa's gezonde voedingsstoffen en bevat veel minder calorieen dan de traditionele tapa's.

De ume azijn( gemaakt van umeboshi) die erbij zit = NOG een extra  middel om je lijf te versterken tegen rondvliegende ziekmakers .

INGREDIENTEN VAN DEZE POWERPESTO :

5 Norivellen - in stukken gescheurd
Mosterd: 1 theelepel
Ume plum azijn : 1 theelepel
Soyu: 25 ml
Sesamolie : Scheut
Water: 2 x 25 ml ( check de smeuïgheid)
Mirin ( rijstazijn) 25 ml
1/2 rode ui

BEREIDING = simpel :
mix ingrediënten - ik gebruikte er mijn geweldige NUTRI BULLET voor en serveer. Als je het over pasta wil serveren doe dan een flinke lepel op je hete pasta, verhit de pesto niet maar vermeng hem met je warme pasta of serveer hem bij lekkere crackers, flatbread, broodstengels of als dip bij chips of groenten = allemaal lekker.

 

Terug naar overzicht