20 maart 2020


In tijden van ziekte en Corona = je weerstand ondersteunen van levensbelang!

Pre - & probiotica?..

Probiotica = door de Wereld Gezondheidsorganisatie gedefinieerd als levende kleine organismen die, wanneer je ze in voldoende hoeveelheden inneemt, een positieve uitwerking hebben op de onze gezondheid. Het zijn dus gunstige bacteriën die het evenwicht van onze darmflora kunnen herstellen. Je vindt ze onder andere terug in yoghurt, zuurkool, kaas, augurken, kefir, kombucha en miso.

Prebiotica = niet-verteerbare vezels en voeding voor de goede bacteriën in de darm. Ze bevorderen hun groei en activiteit . Voorbeelden van prebiotica zijn lactulose, inuline en andere oligosacchariden in ui, look, banaan, tomaat, … 

Een combinatie van een pro- en een prebioticum = synbioticum.

PINEO WATER?..= DE MAX!
MAR10 Redenen om te drinken
1. ECO verpakking: glas in kratjes
2. Natriumarm (0,9mg/l)
3. 0% Organische pesticiden 
4. 0% PAK’s (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) 
5. Zelfontspringend = rijp water
6. Bron op 1100m hoogte in de Spaanse Pyreneeën. Omringd door kilometers beschermd natuurgebied =Geen vervuilers in de omgeving
7.Erkend “natuurlijk mineraal water” (beschermde Europese benaming)
8. Onbehandeld water: van de bron naar de fles zonder enige behandeling
9. Geschikt voor baby’s: voldoet aan alle Europese normen voor zuigelingenvoeding
10. Zacht basisch (ontzurend) water (ph 7,9)

Ik vind het het allerlekkerste , maar zou zeggen proef het eens .Je koopt dit water bij de natuur/biowinkels.

Daarom maakte ik dit filmpje waarin ik mijn 'weerstand boostende voorraad- & ijskast ' aan jullie laat zien.

Natuurlijk moeten jullie dit niet allemaal in huis halen, maar ik geef hieronder wat uitleg rond dat wat ik liet zien en waar je het kan vinden .

Maar eerst een klein beetje uitleg waar die weerstand vooral op moet worden gebouwd :

Het grootste deel van je afweersysteem zit in je darmen: de darmflora. ...  Als er balans is tussen de goede en slechte bacteriën, werkt je afweersysteem goed. Als de balans verstoord is, kan je weerstand achteruit gaan. Door goed voor je darmen te zorgen, houd je de darmflora gezond en werkt je afweersysteem beter.

De darm kan je zien als een lange tunnel waardoor voedsel/darminhoud zich richting de uitgang beweegt. Onderweg worden er via de darmwand voedingsstoffen opgenomen in het lichaam. Het is in de darm dat de opname van vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen gebeurt.

Die darminhoud = dus belangrijk , vermengd met darmsappen en gal, een enorme hoeveelheid micro-organismen of darmbacteriën. Een gemiddelde menselijke darm herbergt niet minder dan 100.000 miljard bacteriën, tien keer meer dan dat we cellen in ons lichaam hebben.

Deze darmflora is essentieel voor onze gezondheid. Ze staat dus in voor de voedselvertering en vormt ook een belangrijke barrière tegen virussen, bacteriën en andere ziekmakende stoffen.

De goeie bacteriën helpen de darmwand sterker te maken en creëren een omgeving waarin indringers moeilijk kunnen overleven en groeien. Ze staan voor een groot deel van onze weerstand. Om een goede darmwerking, en dus je weerstand, te bevorderen, kan je voeding, voedingssupplementen en een pre of probioticum gebruiken.

Ok bij deze wat uitleg bij de voorraadspullen die ik jullie toonde :

WAAR KOPEN ?

Verse groenten, fruit en droogwaren kan je bij de supermarkt vinden. Ik kies zoveel mogelijk voor biologisch wegens niet bespoten. Je kan de lijst clean fifteen en dirty dozen checken om te kijken welke gewassen veel of juist amper bespoten worden. Weet dat kleine vruchten zoals bessen en aardappelen heel erg worden bespoten. Als je daar kan kiezen voor biologisch is dat een goed idee. Zoniet is wassen, wassen DE BOODSCHAP.

De wat specialere boodschappen koop ik bij de natuur/biowinkel of bestel ik bij een natuur webshop ( ik ga voor www.amanvida.eu) 

De Shrubs en de mega gezonde water kefir ( had ik tijdens filmen niet in huis) koop ik via https://www.elgustoloco.be/dit-zijn-wij 

WAT = GEFERMENTEERD?

Niets nieuws, we deden het al in de oudheid om voeding te bewaren en smaak en textuur te verbeteren. Fermentatie = een natuurlijk proces ( soms wordt er of extra micro organismen zoals bacteriën  toe te voegen... I know klinkt vies maaarrr)..
Tijdens de fermentatie worden stoffen(vooral  zetmeel & suikers) omgezet/afgebroken door de enzymen van die micro organismen. Daardoor verandert de zuurtegraad, textuur, smaak, geur etc.. 
Onze darmen ontvangen zo extra probiotica én prebiotica , lees = sterkere darmflora & weerstand.

KOMBUCHA =gefermenteerde drank van groene of zwarte thee. Lees het etiket , ik neem de organic living lemonade zonder suikertoevoegingen.De flessen die in mijn frigo staan zijn . 2 verschillende. In de film toonde ik deLiving Lemonade = obv levend ferment en bio citroenen (= dus niet echt Kombucha), de andere fles is wel Kombucha ( zelfde merk en fles vandaar de verwarring) , daarin is de suiker vervangen door rijsstroop, vandaar dat er sugar free op staat ( klopt niet helemaal) . Maar de suiker wordt omgezet naar restfermenten , waardoor de rijsstroop volledig opgenomen is en zodoende verdwijnt.

KIMCHI = Traditioneel Koreaans gerecht van gefermenteerde kool & andere ingrediënten, in het filmpje adviseer ik die met pikante peper ( capsaïcine = bacterie-killer) . Ik koop die van Ferula bij biowinkel.Of als ik tijd heb en genoeg kool dan maak ik het zelf . Hoe je dat doet post ik binnenkort.  

MISO = Traditionele Japanse pasta van gefermenteerde sojabonen, kan je gebruiken als een boullion om sauzen, soepen of voor het inleggen van groenten.

TEMPE = alternatief voor vlees = ook van gefermenteerde sojabonen gemaakt maar veel steviger van structuur ( meer bonen in een blok)

SHRUB = siroopbasis om drankjes mee te maken op basis van appelazijn ( = ook gefermenteerd product) , ik zweer bij de ginger/lemon = zo lekker ! 

UMEBOSHI = gepekelde pruim = TOP ontgifter en ontzuurder , je kan er thee van trekken , maar da's voor de die hards, ik maak er dressing mee (versnij de pruim in kleine stukjes en meng) of koop de pasta = natuurlijke ontgifter en vechter tegen slechte bacteriën . Helpt ook bij een kater of als je last hebt van je gewrichten door verzuring . 

GEMBER = krachtige ontstekingsremmer !! Zelfs tegen chronische ziektes wordt ie ingezet. Maar het heeft sterke anti- bacteriele en anti virale eigenschappen.  Gember kan je raspen, in stukjes snijden , persen of in poedervorm gebruiken in thee, door je groenten heen, in smoothies, sappen, etc. je kan er ook kompressen mee leggen ( in water raspen en heet water gebruiken als kompressen) . Griep en verjoudheid genezen sneller met gember, zelfs maagbacterie Heliobacter ( zou maagkanker veroorzaken) wordt erdoor afgeremd. Daarenboven zorgt gember ervoor dat je je voedingsstoffen BETER OPNEEMT. Ik neem ook af en toe een GIMBER shotje ( zo lekker) of ga full force voor de GINGER BLAST poeders van Skinny love.

KOKOSWATER = Alle kokosproducten bieden gezondheidsvoordelen, het water in de kokos is het meeste geschikt voor snelle hydratatie. heeft dezelfde electrolyten als ons lichaam en zit tjokvol kalium en natrium voor een hydratatieboost.

YOGHURT = tjokvol pre- en probiotica , het verzuurd je lijf niet zoals andere zuivelproducten. Maar probeer zeker ook eens yoghurt van kokosmelk.

 

SUPERFOOD = selectie van vruchten, zaden en planten(delen) met een rijk voedingsprofiel. Ze zijn vaak afkomstig uit verre uithoeken van de wereld, maar je vindt ze net zo goed in Europa. Meestal groeien ze in het wild op extreme plaatsen met een streng klimaat, zoals hooggebergtes, in de jungle of in woestijnachtige gebieden. Daarom bevatten ze vaak een bijzonder hoge concentratie natuurlijke afweerstoffen, met name fytonutriënten die het immuunsysteem van de plant vormen. Superfoods zijn erg voedzaam omwille van de hoge densiteit aan essentiële nutriënten. Ze geven onze gezondheid een enorme boost.

Ik ben een grote fan van deze voedingspoeders:

REISHI = Aziatische paddestoel & weerstandsbooster 

CURCUMA = Specerijdat goed is voor de gewrichten, de levergezondheid, je huis en zenuwstelsel. Een goeie in tijden van stress en beschermer tegen vrije radicalen ( ziekmakende stoffen)

FUNG IMMUN = mix van medicinale champignons zoals de Shiitake en de Maitake. Ongelofelijke boosters voor je weerstand.

CACAONIBS = kern van cacaobonen = 100% raw en mega goed voor je body & soul.

RODE BIET =  vitamine en mineralen, enzymen en fytonutrienten bommetjes. De nitraten uit bieten worden in de mond omgezet in nitrieten, di worden omgezet in stikstofmonoxide = lagere bloeddruk en zuurstofverbruik = langere  uithouding. Maar ook de doorbloeding naar je hersenen wordt beter en het beschermt je hart, vaten en spieren.

Ik koop deze poeders bij de natuurwinkel .

Je kan die poeders verwerken in sappen, smoothies en shakes. De afgelopen maanden postte ik een aantal leuke filmpjes met deze gezonde stoffen. Maar je kan natuurlijk ook gaan voor sappen uit je supermarkt of winkel. Vers geperst wil zeggen snel opdrinken, gefermenteerd kan je lang bewaren, als je smoothies of shakes maakt zou ik opteren voor plantaardige 'melk' zoals amandel = de makkelijkste om over te stappen van koemelk wegens z'n zachte , zoetige smaak, maar ook amandel-, soya-, spelt- of havermelk. Die laatste is de meest milieuvriendelijk geteelde. 

Ik koop deze plantaardige dranken altijd van een biologisch merk , omdat ik dan zeker ben van het feit dat het niet genetisch gemanipuleerd is, of er bespoten spul in zit. Maar natuurlijk moet dat niet.

 

Daarnaast adviseer ik gezonde vetten :KOKOSOLIE om in te bakken en mee te smeren - meer info over kokosolie vind je op mijn andere kokosblogstuk   of hier op deze Mar10 minuutjes over kokos 

OLIJFOLIE om in te bakken koop ik altijd de VERDE SALUD van bij de biowinkel of via AMANVIDA, voor koud gebruik ik extra vergin  Hermanos Catalan, de Luna e Terre ( Demeter)  of de Heroina = zalige sexy fles ook ( van Hojiblanca acologico), ook de Es ROQUISSAR is mega zacht en lekker . 

BOLETUSOLIE van extra virgin olijfolie met Boletus champignons = lekker ( van Amanprana)

GROENE MATCHA thee of de GULA JAVA MATCHA met kokosbloesemsuiker = lekker en gezond . Groene thee is een superfood , zit tjokvol antioxydanten die ons lijf ontgiften en sterk maken.

KOKOSBLOESEMSUIKER = trage suiker die naar caramel smaakt, doordat ie traag in ons bloed wordt opgenomen geeft hij lang energie en geen stressreactie in ons lijf zoals met snelle suikers. 

STRESS PUT JE LIJF EN WEERSTAND UIT = BAD NEWS VOOR DE WEERSTAND 

VITAMINE- & VOEDINGSSUPPLEMENTEN:

* VITAMINE C : ga voor zo'n 1500 mg/dag in tijden van rondvliegende ziektemakers. Neem je vit C verdeeld over de dag en stop er in de late namiddag mee, ze maken je wakker en houden je anders uit je slaap. Dat geldt trouwens voor alle vitamine en voedingssupplementen.( bij apotheel of bioshop)

* EUCHINACEA = Kruid dat duur van verkoudheden en griep verkort en symptomen zoals keelpijn, koorts en hoest, vermindt. Bekendste = Echinaforce van Vogel ( bij apotheek). Het wordt ook gebruikt om de weerstand te bevorderen en infecties te bestrijden.

VLIERBESSIROOP = antioxidanten & vitamine c - bom!! = weerstandsverhogend - Ondersteunt cardiovasculaire systeem - kalmeert  spijsvertering - brengt rust en ontspanning. Is lekker bij je muesli, granola, dessert en in sappen of smoothies.

MOLKOSAN = goeie als je in tijden van angste en stress last krijgt van je spijsvertering

GERFERMENTEERDE LOOKTABLETTEN = goed voor je hart en bloedvaten. gefermenteerd zorgt er ook voor dat je geen lookadem krijgt van deze tabletten of bij overgevoeligheid aan look ook geen maag-of darmlast.

Druppels vitamine D : In de winter hebben we daar allemaal tekort aan in het westen. het geeft je weerstand een extra zetje. Ga voor druppels in olie , die nemen beter op.

 

 

DROOG : 

Heb ik de heerlijkste granola gevonden van G'reat granola of maak ik hem lekker zelf , het recept ervan staat in m'n boeken en ik maakte er ooit m'n eerste licht geflipte filmpje over voor Mar10 minuutjes granola

Al die heerlijke boekweit, havermout, noten en onbewerkte granen zitten tjokvol goeie energie en gezonde vezels dus ik zou zeggen : ga ervoor . Check als je bereide dingen koopt altijd het etiket, het bovenste ingrediënt zit er het eerste in, dus als daar snel suiker bij staat zet het dan gewoon terug. 

Ook notenpasta's zijn geweldig voor je hele systeem. Kijk uit met zuivel omdat dat je darmen doet verslijmen waardoor ze minder goed hun werk kunnen doen.  

Zo een hele boterham, ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en wens jullie gezonde en weerstand boostende dagen toe. ga lekker experimenteren en laat me weten hoe lekker jij en je huisgenoten het allemaal vonden. Lekkere recepten vind je in al m'n boeken terug. het laatste boek 't zijn de hormonen kan je momenteel rechtstreeks bij mijn uitgever met 30% korting - GEBRUIK DE CODE ' blijfinuwkot' en bestel via deze link. 

Voor mijn ultieme gezondheidsgids voor t hele gezin Forever Young stuur ik je door naar de site van Standaard boekhandel die hem in een wip bij je thuisbezorgen via deze link .

 

Terug naar overzicht