15 oktober 2019


Darmen hebben een eigen willetjes

Veel weten niet meer wat normaal is en echt dat is voor elk mens anders, maar 3 dagen niet naar wc kunnen gaan = niet helemaal ok.

 

Ze gezond houden wil dus zeggen : met ze samenwerken.

Onderstaande tips helpen daarbij

  1. Ga voor regelmaat : Onregelmatig eten = constante belasting van spijsverteringsstelsel, je lijf houdt van regelmaat
  2. Slecht kauwen – kauwen = startsein spijsverteringsstelsel – speeksel = beter verteren en minder hard werk voor maag en darm – goed kauwen = verzadigingshormoon leptine aanmaken dan stop je op tijd met eten en ga je niet schranzen
  3. Drinken tijdens eten = minder goed kauwen en maagsappen verdunnen
  4. Eten fijnprakken, pureren = spijsvertering houdt ervan dat je kauwt.
  5. Onvoldoende vezels :
    *Oplosbare vezels = complexe suikers worden in DD afgebroken en zorgen voor darmbeweging = stoelgang ( groenten, fruit, peulvruchten ,…)
    * Onoplosbare vezels = sponsjes , breken niet af en nemen vocht op = stoelgang (volkorenproducten, lijnzaad, noten ..)
  6. Vermijd Stress : 24/24 hersenen & darmen in contact met elkaar `- darmen geven continue signalen af hoe het met ons gaat ( verliefd, zenuwachtig , nervus vagus ..)
  7. Ga  dus onladen dmv ademenen, mediteren , rustig even zitten
  8. Hoe zit je op de wc? Gehurkt met je knieën boven de heupen = natuurlijke houding = meer ontspanning en op ’ t gemakske..
  9. Ga voor preventie en check ook mijn filmpje over darmkankerpreventie !

Boodschappenlijst voor je buik:

  • Yoghurt = goeie bacteriën voor darmen
  • Peulvruchten = goeie vezels
  • Lijnzaad = gekneusd goeie darmwerking
  • Kruidenthee : venkel, munt = kalmeren krampen
  • Gedroogd fruit = vitaminen, mineralen en vezels min 200 g/dag (kijk uit met zwavel ga voor biologisch)
  • Gefermenteerde producten = dmv gisting schimmels en bacterien gemaakt = zuurkool, kimchi etc..
Terug naar overzicht