11 februari 2019


Je ogen, ze zijn de vensters naar buiten en ze hebben het soms zwaar te verduren.

 Door teveel of te weinig licht en nog zoveel meer. Op aanvraag een filmpje over hoe je je ogen eens extra in de watten kan leggen én beschermen tegen dat teveel en te weinig.
PS: De ondertiteling kan je ook afzetten op je toestel zodat je de info er onder kan zien .En als je meer van me wil lezen en bekijken ?

Daarom maakte ik een filmpje met wat tips & trick om je ogen in de watten te leggen :

Schadelijke effecten van blauw licht

Te veel licht uit ultraviolette en blauw-paarse banden kunnen het menselijk oog beschadigen. Dat kan zowel leiden tot een pijnlijke ontsteking van het oogbindvlies en/of het hoornvlies als tot oogletsel aan de natuurlijke lens (bijv. cataracten), vooral aan het netvlies (maculadegeneratie).

Daarom is het zo belangrijk om een zonnebril met 100% UV-bescherming te dragen bij fel zonlicht, vooral in situaties waar sprake is van veel schittering zoals op het water of besneeuwde berghellingen.

De moderne wereld: lichtbronnen met een hoog percentage blauw licht

Van elektroluminescerende diodes (LED's - Light Emitting Diodes) en Xenon-licht tot spaarlampen en elektromagnetische straling van schermen:
*Die "nieuwe lichtbronnen" zijn ontworpen om ons leven beter en gemakkelijker te maken en bevatten een hoger percentage blauw licht dan oude, traditionele gloeilampen.
*Dat betekent dat we beduidend méér blootstaan aan blauw licht dan vroeger.

Maar het is belangrijk om te onthouden dat we op een normale, bewolkte dag door een uurtje buiten te zijn onze ogen aan tot 30 keer méér blauw licht blootstellen dan wanneer we een uurtje binnen achter het computerscherm zitten.

Tegenwoordig zijn er brillen die je ogen beschermen tegen teveel blauw licht – op tijd gaan slapen & maar vooral tegn irritatie en oogvermoeidheid.

Een blauwfilter kan mensen scherper zicht bieden: de verschillende golflengten van zichtbaar licht worden door het hoornvlies en de natuurlijke lens op ietwat andere manieren gebroken, waardoor ze niet allemaal hetzelfde kernpunt op het netvlies belasten.

Tablets, smartphones en andere digitale schermen veranderen niet alleen het lichtspectrum waaraan we blootstaan, maar ze veranderen ook ons visuele gedrag.

We spenderen veel meer tijd aan het zoeken naar dingen op korte afstand dan voorheen. Dat heeft vaak te maken met een te lage helderheid van de achtergrond. Dit is zelfs een probleem bij kinderen: "schoolbijziendheid" verwijst naar een toenemend aantal kinderen wat bijziend is vanaf ze naar school gaan.

Daarnaast knipperen we van nature minder wanneer we naar digitale schermen staren. Daardoor wordt ons hoornvlies minder vaak bevochtigd door traanvocht. Dat kan leiden tot vermoeide, overbelaste ogen die prikken of pijn doen. In het ergste geval kan het zelfs ons zicht beïnvloeden.Daarnaast kijken we niet lang genoeg in de verte, dan krijgen onze ogen niet voldoende gelegenheid om te ontspannen, en ook leren we dan het vermogen om snel scherp te stellen op verschillende afstanden in feite af. Dat veroorzaakt computerogen. 

Meer info over gezonde oogvoeding en ooggym kan je op de blog vinden.

Terug naar overzicht