03 juli 2020


Hoezo haver - of plantaardige drank en geen koemelk ?

Even een woordje voor de koe en haar kalf , ik kies ook voor plantaardig omdat:  

*De zuivelindustrie vaak gepaard gaat met onnoemelijk dierenleed , moeders die kunstmatig worden bezwangerd, die hun kalf afgenomen wordt, bij de eerste worp dagenlang loeien op dat kalfje, bij de tweede worp een paar dagen, bij de derde nog amper: werpzombie geworden.

*De kalfjes die indien vrouwelijk hetzelfde lot als hun mama ondergaan, de stiertjes in een stal alleen of nog erger meteen naar de vetmester gaan. Kalfjes die amper de eerste biest melk van hun mama krijgen, maar poedermelk met water ..

*Melk die soms vervuild is met etter en bloed van de koe ..

 

De plantaardige haverdrank die ik in dit filmpje maak is eenvoudig te bereiden en spotgoedkoop. Ik zou zo zeggen, probeer het eens en onthou dat je deze 'melk' zo' 4 dagen in de koelkast kan bewaren. Gebruik hem ipv traditionele melk. Als je van zoet houd , kan je er wat ahorn- of dadelstroop of kokosbloesemsuiker aan toevoegen. 

- Veel dierlijk eiwit eten en drinken zorgt voor een hogere uitscheiding van Calcium. Mensen die dus vaak vlees, vis of zuivel nuttigen hebben dus een hogere calciumbehoefte..Onvoldoende inname van eiwitten is slecht voor de botten, 50% ervan wordt namelijk gebouwd uit eiwitten.

- De truuk is dus om te gaan voor veel plantaardig eiwit, iets waar je spieren ook wel bij varen want ook die worden opgebouwd uit eiwitten.Daarnaast kan je ook kiezen voor wat extra verzuurde zuivelproducten zoals yoghurt en of karnemelk van kleinere dieren zoals de geit of schaap.

- Ons lijf heeft calcium en fosfor nodig om geen botontkalking te krijgen, die twee moeten in balans zijn. Helaas, de westerse voeding bulkt van allerlei toevoegingen ( vanaf E338 tem E341) en andere producten die allemaal op fosfaat eindigen als je de naam uitgesproken krijgt.
Als we veel meer fosfor dan calcium innemen, heeft ook dat een negatieve invloed op onze botmassa. Fosfor onttrekt dan calcium aan ons lijf...Er zit veel fosfaat in bewerkte vleeswaren zoals charcuterie, frisdranken, bewaarmiddelen, blikvoeding (ook groenten) , kant en klare voeding ( drie gaatjes in de folie en hoppaa klaar ja die), gecondenseerde melkproducten zoals smeerkaas, koffiemelk, melkpoeder etc..

Een mens is geen koe. Een baby weegt bij geboorte zo’n 3,5 kg en een kalf 10 x zoveel. Na 2 maanden heeft een kalf het gewicht van een volwassen mens. Een volgroeide koe weegt zo'n 6 ton.

Dat doet ze door de hele dag door gras te eten en dat met haar 4 magen en meeeeeters lange darmen te verteren .

Wij zijn omnivoren en gingen ergens in de evolutie vlees en vis eten, daardoor was er meer energie over om onze hersenen in grootte en vervolgens ook in functies te laten groeien. In verhouding hebben we veel grotere hersenen dan koeien.  De melk van de koe dient om haar kalf zo snel mogelijk te laten groeien niet om haar kalf slim te maken, met 'slechts 0,08 % van haar lichaamsgewicht aan hersenen... 

*En ja natuurlijk houden veel boeren van hun koebeesten en kroost, zorgen ze goed voor hen, werken ze hard om hun koeien het zo comfortabel mogelijk te maken en geven ze hen namen.

Maar je kan het bij mij niet uit m'n hoofd krijgen dat moeders van hun jong worden gescheiden, jongen hun moeder en haar melk wordt onthouden , omdat wij die melk zonodig willen hebben... Wist je trouwens dat de koe loeit om te communiceren met haar kalf en soortgenoten ?... Ik hoop dan dat die koeien als graskoeien op weilanden mogen leven met hun kalveren , lekker oud mogen worden samen en stilaan hun kaarsje mogen uitblazen ipv uiteindelijk veel te jong en uitgemolken op de slachtbank te eindigen.. 

HOE BESCHERM JE JEZELF TEGEN BOTONTKALKING ?

* Vermijd geraffineerde voeding, vooral ook suikers en granen die natuurlijke broodnodige of essentiële mineralen en vitaminen uit je lichaam 'roven'.

* Kijk uit met teveel oxaalzuur in groenten zoals rabarber, postelein, spinazie. Gooi daarvan het kookvocht weg of voeg wat 'krijt' of 'plantaardige yoghurt' toe aan je groenten.

Biologisch verbouwde groenten van koude grond ipv uit serre's of watercultuur bevatten minder oxaalzuur. Kies dus voor biologische spinazie en postelein.

* Denk niet IK MOET MELK DRINKEN VOOR MN CALCIUM !
Nono, want ; in landen waar veel koemelk wordt gedronken komt botontkalking of osteoperose veel vaker voor ? HOE KAN DA ? Voedingsepidemioloog Walter Wallet zegt daarover : wie botbreuken wil voorkomen kan beter zijn koe uit wandelen nemen dan haar te melken..
IN koemelk zit calcium carbonaat = slecht opneembare calciumvorm voor mensen ( kijk uit dat je ook niet deze calcium in supplement slikt..)

Ook het verzadigde vet in melk verhindert de goeie opname ervan door de mens.

De verhouding calcium fosfor in koemelk is een niet geschikte verhouding voor de mens. Omdat een kalf veel sneller moet groeien dan een mensen baby zit er veel meer fosfor in ( verantwoordelijk voor slechte opname calcium).

Dierlijke producten zorgen dat de pH van ons bloed daalt.
Dat wil zeggen dat we dan letterlijk en vaak ook figuurlijk ( want een mens met pijn is soms niet te genieten) VERZUREN .

Je kan dat verhelpen door veel groente te eten en zo genoeg mineralen op te nemen. Als je meer verzurend dan ontzurend voedsel eet zal je lijf er alles aan  doen om de balans te herstellen. Het gaat dus ergens de tekorten halen, lees uit jouw mineralen opslag , in je botten, tanden ....resultaat : fysieke problemen zoals osteoporose. 

De eiwitten in melk = wei-eiwit en caseïne-eiwit = nodig voor ons omdat *Wei voor het immuunsysteem.
*Caseïne om calcium en fosfaat in de darmen op te nemen.

Mensenmelk = 60% wei en 40% caseïne.
Koemelk      = 20% wei en wel 80% caseïne.

Zware caseïne kost voor een menselijk lichaam = trouble on the way ...

Bèta-caseïne A1 zit in 75% van de koemelk ( ook de mooie Hollandse bonte koe) . Wetenschappers legden al linken tussen bèta-caseïne A1 koemelk intolerantie, allergieën, aderverkalking, diabetes type 1, bepaalde kankers, schizofrenie, autisme en darmziekten zoals de ziekte van Crohn.

De suikers in melk of lactose = nodig voor groei en ontwikkeling van de baby.

*Als volwassen mens moet je niet NOg groeien, tenzij je extra 'lovehandles' wil kweken ...
* 70% van de mensen  = lactose-intolerant. Omdat we het enzym lactase, dat lactose afbreekt niet meer hebben. We verliezen dat stilaan nadat onze mama's gestopt zijn met ons borstvoeding te geven. Je zou kunnen zeggen dat wij, als we melk drinken, doorgaan met zogen van een ANDER zoogdier !! Mensen zijn de enige zoogdieren die melk van een ander dier drinken

Sommigen stappen over op melk van kleinere dieren die inderdaad makkelijker verteren dan koemelk. Maar ook daar : dit = melk van een dier voor haar jong Haver, kokos, amandel en andere notendrank zijn betere alternatievenZe bevatten geen lactose of caseïne, maar juist wel diverse vitamines, mineralen en gezonde vetten.

GOEIE CALCIUMBRONNEN ZIJN  op 100 g:

*Groene bladgroente bevat veel mineralen en vitamines.
Maar ook gedroogde kruiden bulken ervan 

Ik lijst even de calciumkampioenen op : 

Agar agar = plantaardig bindmiddel zoals een gelatine
Amandelen:625
Basilicum gedroogd 2100 mg calc. - vers 250
Brandnetel 480
Chillipeper gedroogd 300
Kervel gedroogd 1300
Boerenkool 220
Komijnzaad 900
Gedroogd korianderblad 1245 Korianderzaad 709
Kruidnagel 650
Peterselie gedroogd 1246
Sesamzaad 780
Sojameel 200
Spinazei 120
Tarwekiemen 250
Tahinpasta 900
Gedroogd zeewier 850

Ga voor 1000 mg calcium /dag tot je 50 ste - dan 1200 mg/dag 
GA dus voor veel gedroogde kruiden, noten , tahin pasta, vijgen en ook tempeh en je calciumgehalte = top 

PS Een groene smoothie = DE calciumboost die ook nog eens je bloed minder zuur maakt !

Dus voila, een hele uitleg en NOg zal ik misschien de melk lovers over me heen krijgen, maar helaas pindakaas mij kan je niet meer overtuigen ; ik kies radikaal voor plantaardige dranken in mijn cappuccino, cake, vla, sauzen en nog zoveel meer . 

XX 

Terug naar overzicht