27 maart 2020


Groenten fermenteren = goed zorgen voor je darmflora en zodoende je weerstand .

Fermenteren = gecontroleerd en hygienisch laten rotten of voorverteren. Zo komen er gezonde stoffen vrij waar onze darmflora sterker van wordt en onze weerstand hoger .

Zelf groenten of fruit fermenteren is 'poepsimpel' ( toepasselijk woord dacht ik zo... Het enige wat je nodig hebt is zout, water, groente (of fruit), steriele potten en olie.

Gebruik gezond ongeraffineerd Keltisch zout of fleur de sel . 
= een rijkdom aan mineralen

Tafelzout
=  industrieel spul dat uit dezelfde fabrieken komt als strooizout voor de wegen.
=  goedkoper
= Zo goed als mineraal arm

WERKWIJZE: 

  1. Snijd je groenten fijn en bestrooi ze ruim met zout. Voorkom TE zout door af en toe te proeven.
  2. Stop de groenten in een steriele, luchtdicht afsluitbare glazen pot. Steriliseren doe je dmv een keer in de vaatwasser mee laten draaien, of uitkoken. 
  3. Zorg dat de groenten onder sap/water staan. Groenten als augurken, tomaten, wortel , courgette en kool laten zelf hun sap los. Na enkele uren staan ze al onder hun eigen water. Bij andere groenten (bloemkool, bieten) moet je wat water en zout toevoegen tot de groente onder staat. Dat laatste is essentieel voor een goed resultaat. Vermijd tere bladgroentes zoals andijvie en spinazie, dat wordt prut.
  4. Als de groentes drijven, kan je ze verzwaren met een steriel steentje, een plastic zakje met water of een plankje, tot ze onder staan. Schud de luchtbellen er uit.
  5. Giet er eventueel een laagje olijfolie over om het luchtdicht af te sluiten. Zo voorkom je dat de groenten in contact komen met zuurstof en gaan schimmelen.
  6. Laat de pot minstens 1-3 dagen staan op kamertemperatuur. Verplaats hem dan naar de koelkast of een andere koele plek. Na 3-10 dagen is het klaar. Proef met een schone lepel. Smaken ze al fris zuur, dan zijn ze klaar voor gebruik. Op broodjes, in salades, of als stoofschotel.

Mits gekoeld , zijn gefermenteerde groentes maanden houdbaar. Je ruikt het vanzelf als ze weg moeten!

 

Antique !!

Ook de oude Romeinen wisten hoe het moest. Zij aten brood dat langzaam was gefermenteerd, uit een soort zuurdeeg. In Europa wordt al minimaal 8000 jaar wijn gemaakt. Wijn ontstaat uit gefermenteerde druiven. Bier is al even oud en dat maken we van gefermenteerde gerst. Ook in de tegenwoordige tijd eten mensen in vrijwel alle culturen gefermenteerde voeding als vast onderdeel van hun dieet, de westerse landen nog het minst.

KIMCHI!!

Is weer helemaal hip, het komt uit Korea overgewaaid en wordt gemaakt van kruidige Napa kool, daikon en bosui. Ik heb er de wat Westerse variant van gemaakt. 

Deze vernoem ik ook in het filmpje : 

Komboecha: een oorspronkelijk Russische zurige drank gemaakt van gefermenteerde zwarte thee. Tegenwoordig bestaat ie ook van groene thee 

Miso:  Gefermenteerde sojaboonpasta, heerlijk als je het door hete bouillon roert met tofu, zeewier en groenten, of als je het mengt door saladedressings; net als de andere fermenten, vol heilzame microben en mineralen.

 

Terug naar overzicht