09 november 2020


Je weerstand omhoog, zodat je van een krakend frisse winter kan genieten, toch?...

Ik gebruik sinds kort deze zeep van verzeepte kokosolie met houtskool, citrus- en eucalyptusolie . Ruikt zalig.

In deze tijd waarin de media schandelijk achterop blijft met het geven van info rond hoe je je weerstand kan ondersteunen maakte ik dit filmpje . Met mijn favorieten voor een lekker en gezond leven , met dingen uit m’n voorraadkast die me helpen om m’n lijf sterk en weerbaar te houden . Natuurlijk is bewegen, ontstressen en goed slapen ook cruciaal . Maar deze helpen mij echt geweldig.

Ik zet ze voor jullie nog even op 'n rijtje :

* Handen wassen deuh , maar doe het best met een natuurlijke zeep die je huid niet zo hard uitdroogd, beter zeep dan desinfecterende gellekes op basis van bijtende producten. Maar als er geen water en zeep aanwezig is dan moet het natuurlijk wel met gel. 

* Ga naar buiten !! Echt weer of wind, frisse zuurstof en de natuur doen je goed. probeer nog ergens in de natuur te wandelen waar je niet over de koppen loopt. Niet simpel, maar een goeie reden om eerder op te staan en wat te gaan lopen. In de natuur neemt je stress en angst af ( wetenschappelijk bewezen) en wordt je oplossingsgerichte creatieve brein actiever

* Sport, I know soms hebben we daar écht geen zin in. Maar toch, ga  indien mogelijk voor een combi van buiten en bewegen. Spieren in conditie verhogen ook je weerstand ! Weet sowieso dat het ideale BMI je ook een super immuniteitsboost geeft.  Bekijk anders dit filmpje ook even dat ik samen met Krakkie, de bewegingscoach waarmee ik voor 't Zijn de hormonen samenwerkte, maakte LINK  . 

Hij leerde me dat je zelfs tijdens een wandelingetje heel actief aan je spieren kan werken ..

* Slaap zo goed mogelijk; ik weet dat dat in deze rare tijden geen simpele is - maar check anders de filmpjes over gezonde slaap die ik al maakte en denk vooral : creëer een goed 'naar bed'-ritueel-zet blauw licht af - als t niet lukt doen dan even iets rustgevends ..

* Vermijd het 'verzuren' van je lijf? Je bloed wordt zuurder en zet die urinekristallen af tussen je gewrichten, maar meer nog : het ondermijnd je krachtige lijf. Verzuren zijn : alcohol, koffie, zwarte thee, dierlijk eiwit, zuivel, geraffineerde producten zoals witte suiker ( héél verzurend), wit brood, pasta etc. Ga dus voor donkere pasta's van oergranen zoals kamut , spelt .. , kies voor zo onbewerkt mogelijk. Indien je vlees wil ga dan voor kwaliteitsvlees = wild, biologisch dynamisch , kleine vette onbedreigde vis . Kies voor ontzurend = vertrek vanuit volwaardige, liefst biologische groenten en fruit.

* Ga voor vleesvervangers zoals seitan, tofu etc , vermijd vleesvervangers met hele lange ingrediëntenlijsten. Ook medicinale champignons ( zoals Shiitake, wilde champignons , niet de witte) en altijd verwarmd, zeegroenten zoals kombu, wakame = zeewier, die ontzuren je lijf ook allemaal mee.

* geen fruit eter? Gooi dan wat gember met wat donkere bessen uit de vriezer, citroen, wat kurkuma, kokoswater en een koffielepel kokosolie in je blender . 

* Ga voor gefermenteerd = ondersteuning van je darmen = minstens 70% van je antistoffen worden in gezonde darmen aangemaakt. OOk kimchi en de zalige vietnamese broodjes LINK NR FILMPJE zijn goed nieuws om je immuniteit sterker te maken . Of misosoep, die kan je zelfs in pakjes kopen van het merk Lima of gewoon Miso pasta = geweldig gezonde bouillon pasta. Koop ze wel bij de bio- of natuurwinkel. 

* verse kruiden zitten tjokvol goeie stoffen zoals antioxidanten die je DNA mee beschermen, vezels, vitamines en mineralen. Ga sowieso voor veel groen = chlorofyl = super antioxidant voor gezonde darmen.

* Ook ui en knoflook zijn de max. ze werken mee  anti- viraal en - bacterieel.   Probeer wanneer je snel op knoflook reageert de (medicinale) gefermenteerde zwarte look eens;. ik neem er dagelijks twee van en ook  bamboezout = medicinaal zout ( neem dan die mét gefermenteerde zwarte look = dubbel goed ) = de max. Duur maar heel weinig van nodig ..

* Maar ook verse gember helpt je lijf met genezen en sterk blijven. Eet het rauw, doorheen je sappen, smooties, in je curry's of soepen.

* En dan is er nog de plantaardieg drank ipv koemelk, die laatste verslijmd de darmen bij velen. Iets wat zorgt voor disbalans in de darmflora en zodoende een minder goed functionerende darm en aanmaak immuniteit. Kies eerder voor haver-, amandel-,kokos-,spelt-, rijst-, hazelnoten- en of sojamelk ..

De meeste van mijn favorieten kan je nu rechstreeks bestellen bij de importeurs via een directe LINK  in mijn etalage. Bij vele van deze producten kan je dan verder snuffelen op de site ervan. Sommigen bieden extra korting of een kadootje aan als je besteld  met de CODE MAR10. Enjoy !!! 

Fotocredit : Wim Demessemaekers 

 

En dan zijn er de supplementen . In tijden van rondvliegende ziekmakers opteer ik voor extra Vit. D ( ondertussen wordt dit ook mondjesmaat in de media verteld) in een vette olie zodat ie goed wordt opgenomen, zink tabletjes, vitamine C (met uitgestelde werking), Echinaforce ( ik heb zuigtabletjes, knabbeltabletjes met extra vitamine C en een 'hotdrink' met extra vlierbes erbij.

Over die laatste valt veel te zeggen en ik het neem  het zodra  de blaadjes van de bomen vallen. 

Omdat het je weerstand helpt te bevorderen. 
Echinacea extract en/of planten hééél effectief zijn 
Met extra vit C of vlierbessen nog dat extraatje meer geeft.

Voila I rest my case .

 

Terug naar overzicht