19 juni 2021


Wat kan dat vervelend zijn, lood in je benen, pijnlijke benen

Whoop whoop , naast de oefening is er ook een voedingssupplement dat echt werkt!

Je kan het met 10 % korting bestellen via deze LINK 

Hulp uit de natuur

. Aesculaforce forte bevat extracten van deze paardenkastanje en is ontwikkeld volgens de laatste wetenschappelijke inzichten.

= krachtig, natuurlijk middel voor  goede circulatie in de benen & ondersteuning bij  (zichtbaar) ontsierde boven- en onderbenen.
=  aangename invloed op zware, vermoeide en overbelaste benen.

Springen, dansen, wandelen, bewegen, daar word ik zooo blij van . Alleen is het soms  zo dat mijn benen daarna zwaar en zelfs wat pijnlijk aanvoelen. Dus ging ik op zoek naar een oplossing, et voila. Vond ik ze toch wel weer bij mijn favoriete merk A.Vogel zeker!

Zij werkten daarom deze uitleg en oefeningen uit die ik graag met jullie deel . 

Zware benen: wat is het?

Zware en vermoeide benen zijn doorgaans het gevolg van een verstoorde bloedcirculatie, waardoor het bloed niet goed terugstroomt naar het hart. Vooral bij vijftigplussers met spataders komt dit erg vaak voor. Doordat de aderkleppen in je benen slecht werken als je spataders hebt, verloopt de afvoer van het bloed naar het hart niet zoals zou moeten.
Het gevolg is dat het bloed zich gaat ophopen in je aders en te traag naar het hart wordt afgevoerd. Omdat je bloed ook vocht mee afvoert, blijft het vocht nu achter in de weefsels van je benen en voeten. Daar begint het zich op te stapelen. Na verloop van tijd krijg je daardoor last van zwellingen in de benen (ook wel oedeem genoemd). En dit resulteert dan weer in een zwaar en pijnlijk gevoel in je benen.

Efficiënte oefeningen bij zware benen

Lage-impact sporten zoals wandelen, zwemmen, rustig joggen of fietsen zijn perfect om de circulatie in je benen te bevorderen en het zware gevoel in je benen te verlichten. Probeer vooral aan sporten te doen waarbij je de onderste kuitspieren moet gebruiken. Hoge-impact sporten zoals rennen en gewichtheffen zijn geen goed idee: zij verhogen de druk op je aders net waardoor het probleem verergert.

Onderstaande oefeningen zijn stuk voor stuk simpel uit te voeren en niet belastend.

1. Kantooroefening

Bureaujob? Geen excuus! Deze oefening is perfect om op je bureaustoel uit te voeren.

Zware benen - kantooroefening

  1. Strek je benen voor je uit.
  2. Richt je tenen naar het plafond toe, houd 10 seconden vast en laat los.
  3. Richt je tenen naar de grond toe, houd 10 seconden vast en laat los.
  4. Herhaal stap 2 en 3 afwisselend 10x.

2. Wagenoefening

Ook in de wagen kan je oefeningen uitvoeren. Deze oefening is zo simpel dat je hem perfect kan doen terwijl je voor het rood licht staat te wachten.

Zware benen - wagenoefening

  1. Hef 1 been lichtjes in de lucht.
  2. Maak cirkelende bewegingen met je linkervoet 15x, met de wijzers van de klok mee. Doe dit 2x.
  3. Doe daarna hetzelfde in de andere richting.
  4. Voer dezelfde oefeningen vervolgens uit met je rechtervoet. Neem 20 seconden rust tussen elke reeks.
  5. Bouw geleidelijk aan het aantal reeksen op.

3. Staande oefening

Sta je te wachten aan de kassa of is de bus te laat? Dan heb je nu even tijd om deze oefening uitte voeren.

Zware benen - staande oefening

  1. Sta rechtop met je benen naast elkaar.
  2. Schommel heen en weer van je tenen naar je hielen.
  3. Herhaal 10 tot 15 keer.
  4. Neem 10 seconden rust.
  5. Herhaal deze oefening 5 keer.

4. Algemene oefening

Trappende bewegingen stimuleren de samentrekking van de beenspieren en activeren de bloedcirculatie. Deze oefening is daar perfect voor.

Zware benen - algemene oefening

  1. Ga op je rug liggen en breng je benen van de grond.
  2. Maak trappende bewegingen alsof je aan het fietsen bent.
  3. Begin met 4 reeksen van 15 bewegingen.
  4. Neem 20 seconden rust tussen elke reeks.
  5. Bouw geleidelijk aan het aantal reeksen op.
Terug naar overzicht