26 september 2019


't Is alweer voorbij die mooie zomer ?... of toch niet ?...

Hebben jullie dat ook dat de maanden juni-juli en augustus veeeeeel sneller lijken te gaan dan eender welke maand? Of ligt het aan mij.

Veel heeft misschien te maken met het feit dat ik een thuiswerkende moeder ben, dus tijdens de schoolvakanties zijn mijn dagen iets minder gestructureerd.

De wekker loopt dan niet om 7.00 u maar om 8 u af en ik start m’ n dag niet op nadat m’n mannetjes de deur uit zijn, maar vind het zalig om tot een uur of 10 wat te rommelen in m’ n badjas. Je zou kunnen stellen dat ik dan zo’n beetje een  puberritme aanneem.

Nu is het weer back to business en dat wil zeggen dat er om 715 u ontbijt op tafel moet staan voor iedereen.  Mijn truuk om in de “zombiemodus” toch voor een gezellig gedekte ontbijttafel te zorgen is zoveel mogelijk klaar te zetten, ook de boterhammen of lunchtrommeltjes maak ik meestal de dag van tevoren (tenzij ik t’ vergeet ) . Bij ons thuis zijn ze van de ‘ontbijten als een keizer’ , dus of ik maak s’avonds snel een beslag van plantaardigemelk met speltbloem en wat kaneel en vanille om de dag erna snelle pancakes te maken of ik bak ze al een beetje , stapel ze en gooi ze de dag erna in de pan . Mijn truukje is 2 eetlepels per pancake , dan passen er precies drie in een pan, ik prak daar dan wat frambozen op of snij er een appeltje bij (nachtje laten trekken in wat citroensap + kaneel) en bak dat mee. Zo heb je zoet beleg zonder extra suiker.

 

Maar de vondst sinds ik vegan eet is toch mn fruit ( banaan appel gedroogde vijgen etc..) met havermout dat ik een nachtje in de amandelmelk laat trekken. Dat kan je koud of warm opeten en eventueel met nog wat frisse besjes of noten overstrooien, gegearandeerd energie tot de lunch , zonder dipje waardoor je naar suikerwafels snakt . Zo kan je ook rijst koken met kokosmelk en daar allerlei lekkers doorheen draaien, het is een gezonder alternatief voor roomrijst en lekker koud of warm.

Maar ’t moet gezegd , die eerste dagen in het gewone ritme wegen soms zwaar en ik heb zo m’n truukjes om t vakantiegevoel dan toch een beetje te laten doorwerken, van typische vakantiegerechten in de brooddoos zoals wraps, pastasalade , kersen , meloen of een zalig geurennectarine ( die geur =  voor mij een timeworp naar Italie) tot naast het veldboeket , een kan fris water met wat muntblaadjes erin op tafel. De supertruuk om fris wakker te worden is voor mij de gordijnen ’s avonds bij t naar bed gaan gewoon weer opendoen zodat het zonnetje (hopelijk) me wekt en natuurlijk de ramen op kiep zodat je de vogeltjes kan horen. Een slaaptemperatuur van 18° mét verse toevoer van zuurstof is ideaal voor een gezonde slaap.

Voor de kinderen, maar ook voor ons is t belangrijk om de vakantierituelen zoals laat naar bed en lang tv-kijken stilaan af te bouwen naar een ‘gezonder’ slaapritueel zodat de ‘shock’ van weer vroeg er uit niet te groot is.

Wij overlopen een half uur voor bedtijd ,samen in de tuin met een grote kop ‘sterrenmix-thee’ de dag. Da’s gezellig , het onlaad je ook van de soms wat stressy dingen zodat je niet ligt te malen in je bed.

 

 

 

Terug naar overzicht