Borstgezondheidsmaand

30 juli 2018


Borstgezondheidsmaand- say whaaaat ?..

We lopen allemaal lekker over t strand te struinen, maar misschien denk je als vrouw toch ook even twee keer na als je je topje aandoet. Over hoe gezond je borsten zijn en hoe blij je bent dat je ze kan koesteren..

Na de zomer, is het september, uitgeroepen tot gezonde borstenmaand en dat vind ik een hele mooie om er een blog over te schrijven.

In mijn boek ' Menopower ' had ik het al over borsten die hun eigen leven leiden, maar ze zijn ook zo'n groot deel van ons vrouwzijn , moederzijn en verdienen alle lof, liefde en aandacht.

Je borsten stevig en gezond houden , zelfs preventief ze in de watten leggen tegen de zwaartekracht en verschrikkelijke aandoeningen blijkt te kunnen, zo vertelden ze me bij de groene zuster.

Bang van de pletwals , ook genoemd mammografie, kwam ik ben hen terecht voor een thermografische foto van mijn borsten, preventief, aangezien ik 54 ben en mijn borsten en gezondheid koester.

Je borsten gezond houden = ook je lymfeklieren hun werk laten doen.

Ons lymfesysteem het afvalstoffen-afvoersysteem van ons lichaam. Er lopen van dat soort lymfekanalen doorheen ons hele lijf, via deze kanaaltjes worden afvalstoffen uit je organen en weefsels afgevoerd . De lymfeklieren zijn de motoren hier achter, je vind ze in je hals, lies en ook in de borsten. Ze worden gestimuleerd door beweging, hoe meer beweging, hoe beter. Knellende bh's en beugels zijn dus geen goed nieuws voor je borsten en lymfewerking, ze knijpen de kanaaltjes ahw dicht. Dus hoppaa doe die bh maar af en toe ( of zo vaak mogelijk uit) en hou die beugelbeha's voor even seksy en dan uit ;) 

BYE BYE DODE HUIDCELLEN!

Droogborstelen werkt niet alleen om je lymfesysteem op gang te brengen en te ondersteunen, je verwijdert er ook dode huidcellen mee. Zo verbetert ook de structuur van je huid. Verstopte poriën gaan weer open en daardoor kan je huid beter ademen én beter afvalstoffen afvoeren.

Beweging = dus belangrijk , los in de bloes , maar er zijn natuurlijk ook de verstevigende oefeningen zoals planken, pompen en andere borstspieroefeningen. In mijn boek Menopower staan er een paar, je handpalmen tegen elkaar aandrukken, ellebogen op schouderhoogte en 5 tellen drukken in 3 series van 15 = al n goeie.

Maar ook zwemmen, wisseldouches en droogborstelen houden je borsten jong en gezond.

Met dank aan de groene zuster (check them out : https://www.degroenezuster.nl/droog-borstelen/) 

Hoedoejedat ?

MAAK ZO VEEL MOGELIJK OPWAARTSE BEWEGINGEN

  1. Begin met rondjes borstelen in beide oksels.
  2. Strijk dan een aantal keren met de borstel over de bovenkant van je borsten naar je oksel toe.
  3. Strijk met je borstel van onder je borsten naar je oksel toe.
  4. Strijk met je borstel van je ribbenkast aan de zijkant van je borsten naar je oksel toe.
  5. Strijk tussen je borsten door vanaf je maag richting je sleutelbeenderen.
  6. Borstel ook je schouders in rondjes.
  7. Strijk vanaf je armen naar je schouders toe

 

 

Hou deze goeie gewoontes zo'n 21 dagen vol en je zal zien dat het een automatisme is geworden.

Weet ook dat bewegingsoefeningen zoals yoga, pilates en taichi kadootjes zijn voor je hele lijf.

Binnenkort post ik ook een filmpje waarin ik nog veel meer vertel over hoe je borsten gezond houden. 

Extra info over thermische borstonderzoeken en borstverzorging vind je op www.degroenezuster.nl

Terug naar overzicht