11 februari 2019


Ooggymnastiek oefeningen en oogvoeding !!

Ik maakte een filmpje over hoe je de gezondheid van je ogen kan ondersteunen (zie onder vlog) , maar bij deze nog wat gymnastiekoefeningen en gezonde voeding om je ogen in de watten te leggen: OOg

OOGGYMNASTIEK :

1.Strelen
Zorg dat u gemakkelijk zit. Laat uw armen rusten op een vlakke ondergrond, sluit uw ogen en leg vervolgens uw handpalmen over uw ogen heen. Als het goed is neemt nu geen enkel licht meer waar. Adem nu langzaam en rustig een of twee minuten lang in en uit. Haal daarna uw handen weg en open uw ogen.

2.Vierrichtingsoefening
Ga in een een comfortabele positie op een stoel zitten en houd uw hoofd recht. Kijk vervolgens zo ver mogelijk twee of drie seconden lang in elke van de vier richtingen: omhoog, omlaag, links en rechts. Herhaal dit driemaal. Belangrijk: beweeg alleen uw ogen, niet uw hoofd.

3.Oogkasmassage
Een lichte massage werkt heel ontspannend voor uw ogen. Masseer met de top van uw duimen de streek onder uw wenkbrauwen in cirkelbewegingen - vanaf de bovenkant van uw neus tot aan de rand van het ooglid.

4.Oogontspanning
Ga rechtop zitten en strek één arm uit voor uw neus met de duim omhoog. Kies nu vijf voorwerpen: het puntje van uw neus, uw uitgestrekte arm, uw duim en twee andere voorwerpen in de kamer die verder weg zijn gelegen. Kijk om beurten naar elk voorwerp en laat uw blik op elk voorwerp gedurende een paar ademhalingen rusten. Laat ten slotte uw blik gaan over het puntje van uw neus, uw arm, uw duim, de twee andere voorwerpen en sluit af door in de verte te kijken.

5.Accommodatie-oefening
Houd uw rechter wijsvinger op ooghoogte ongeveer een halve armlengte bij uw oog vandaan. Houd uw linker wijsvinger ongeveer 15 centimeter daarachter. Kijk nu in een regelmatig ritme van de ene vinger naar de andere. Houd dit één minuut lang vol.

6.Vlinderoefening (om droge ogen te voorkomen)
Kijk met uw hoofd recht naar voren en ontspan uw gezichtsspieren en onderkaak. Open en sluit vervolgens 20 keer beide oogleden. Houd uw spieren de hele tijd ontspannen - uw oogleden horen licht en moeiteloos te bewegen, net als de vleugels van een vlinder.

 

OOGVOEDING :

Bladgroenten Spinazie en zijn neef boerenkool bevatten grote hoeveelheden luteïne, een voedingsstof die is gekoppeld aan een verminderd risico op cataract. Bovendien bevatten deze voedingsmiddelen de carotenoïden bètacaroteen en zeaxanthine, die beiden belangrijk zijn voor de gezondheid van het oog.

Citrusvruchten zijn rijk aan vitamine C. Net als vitamine E is vitamine C een antioxidant die door leeftijdsgerelateerde schade aan het oog kan bestrijden. Vitamine C-rijke citrusvruchten omvatten bijvoorbeeld ananassen, citroenen en sinaasappels.

Gojibessen Gedroogd zijn ze makkelijk te vinden. Deze bessen bezitten het hoogste gehalte aan zeeaxanthine ( antioxidant = carotenoide ) van alle gekende voedingsmiddelen. De bessen kunnen toegevoegd worden aan je ontbijtgranen of havermout. Ze smaken wat zoutig en apart en ze zijn taai. Weken in thee of water helpt. Zwarte bessen zijn eveneens goede alternatieven.

Groene thee is meer dan alleen lekker. Het bevat krachtige beschermende stoffen voor de ogen. Groene thee is een rijke bron voor veel flavonoïden. Die beschermen het netvlies tegen de schade van zonnestraling. Bovendien wordt de consumptie van groene thee ook in verband gebracht met een lager risico op bepaalde soorten glaucoom (oogziekte met een verhoogde oogdruk waardoor mogelijk schade aan de oogzenuw ontstaat)

Noten zijn een rijke bron van plantaardige omega-3-vetzuren, die anders zijn dan de variëteit in zeevruchten. Vitamine E – wat ook in grote hoeveelheden te vinden in noten – beschermt bovendien tegen leeftijdsgerelateerde schade aan de ogen. Noten helpen ook om de bloedvatengezondheid te behouden, zoals de goede bloedstroom en een evenwichtig vetniveau, wat essentieel is voor de werking van de ogen en de rest van het lichaam. Bvb: amandelen, cashewnoten, paranoten en walnoten.

Pompoen is een zeer goede bron van luteïne en zeaxanthine (=carotenoïden) ,de belangrijkste voedingsstoffen voor het voorkomen van leeftijd gerelateerde oogziekten, omdat beiden het oog beschermen. Ook een fantastische bron van vitamine A.

Volle granen Een dieet met voedingsmiddelen met volle granen verlaagt het risico op leeftijdsgebonden oogdegeneratie, bvb: quinoa, bruine rijst , hele haver en volkoren brood en pasta.

Water is een essentiëel voor de ooggezondheid. Genoeg water drinken voorkomt uitdroging, wat de symptomen van droge ogen vermindert.

Wortelen bevorderen de ooggezondheid. ze zijn rijk aan zowel vitamine A als bètacaroteen. Bètacaroteen geeft wortels de oranje kleur. Vitamine A speelt een essentiële rol in een goed werkend netvlies.

Zaden Net zoals noten en peulvruchten bevatten zaden veel omega-3 vetzuren en zijn ze een rijke bron van vitamine E. Zaden rijk aan omega-3 zijn onder andere chiazaden, hennepzaden en lijnzaad.

Zoete aardappelen zijn rijk aan vitamine A, bètacaroteen, kalium en vezels, net als wortels, dus ze zijn ook goed voor de gezondheid van de ogen.

Zonnebloempitten snoepen is een uitstekend middel om voldoende vitamine E en zink binnen te krijgen en het verkrijgen va neen goede ooggezondheid.

Terug naar overzicht