Nerveus ?... Moi ?....

11 september 2016


De maand september is weer 'fullforce " van start gegaan en dat wil zeggen dat de meesten van ons weer in de dagelijkse mallemolen van 'multitasking' zitten.

Naar het werk, naar school, kids naar de hobbyclubjes, mails beantwoorden, boodschappen doen, huishouden draaiende houden, noem maar op.
Ik had vroeger vaak last van zo'n onderhuidse nervositeit met dat een beetje misselijkmakende gevoel m'n buik voelen. Want er moest nog zoveel gebeuren en de dag duurt maar 24 uur.
Ondertussen ben ik aardig onderlegd in het wennen aan druk, lees deadlines, maar toch even Mar10 tips en tricks die kunnen helpen als je stilaan zin hebt om of je kinderen achter 't behang te plakken of zelf hoog in de gordijnen te kruipen.

1. Je bijnieren - je zenuwcenter :

Je bijnieren werken bij zenuwachtigheid het hardste, ze extra ondersteunen kan makkelijk :
*Vermijd zoveel mogelijk nierbelastende dingen zoals  cafeïne , suiker en alcohol .
*Ga voor veel water, kruidenthee en voeding rijk aan vitamine C, vitamine B5, vitamine B6, magnesium en zink zodat ze  optimaal werken. 
Zit in fruit & groenten  bvb banaan , avocado’s en aardbeien, broccoli , erwten, rode paprika, paddenstoelen en pompoen. Ook zaden en noten helpen de ondersteuning van je bijnieren.
Ik maak elke maand op zondag mijn homemade granola om de dag mee te starten , zooo lekker, stuk goedkoper en gezonder dan de voorverpakte in de supermarkt en je weet wat je eet. Daarenboven ruikt je huis de hele dag naar zoete noten, daar komt een mens ook van tot rust .Het recept staat in 'easy, healthy, fast' , mijn makkelijk , snel klaar én gezond kookboek. Je kan het nog steeds bestellen via http://martineprenen.be/boek/easy-healthy-fast of bij je favoriete boekhandel of bol.com.
*Leef en eet zoveel mogelijk met de seizoenen mee, dat wil ook zeggen : noten eten in de herfst, vroeger naar bed in de winter, plannen maken in de lente en ze in de zomer uitvoeren (écht).

2.Happy flappy ...

*Als er buiten veel licht is voelen we ons ook snel lichter, je maakt het gelukshormoon serotonine aan oiv. de zon en dat geeft ook rust .
*Rustig worden kan ook goed door te ‘sungazen’, in elk seizoen kan je dat doen door naar zons-op en of ondergang te kijken, het maakt rustig en blij.

3.OPstaaaaan !!!...

*De manier hoe je s’ ochtends opstaat bepaalt voor een groot deel je ‘zenuwachtigheids-gehalte’ van de dag, neem er de tijd voor, zet je wekker eventueel iets eerder om het rustig aan te doen.
*Doe wat stretching oefeningen in bed voor je er uitstapt, kijk naar poes of hond die doen dat ook. BVB: Trek je benen op en leg ze gebogen naast je , strek je armen uit en leg ze in de tegengestelde richting naast je, blijf even rustig liggen en adem rustig in 4 tellen in en in 6 tellen uit. Herhaal dit zo'n 3 keer per kant. Zo wring je je lijf ahw uit en kan je na het opstaan makkelijk naar het toilet. Zo ben je al meteen de afvalstoffen die je lijf tijdens de nacht afbrak kwijt. Sowieso helpen alle draaioefeningen (ook die van onderstaande foto) om je spijsvertering en afvalverwerking te stimuleren.*Wat ook helpt is een groot glas water 's avonds naast je bed klaarzetten, drink het rustig leeg bij t wakker worden , ook dat helpt je lijf op gang komen.

4. Douchetruukje....

*Start met  een taomassage onder je ochtenddouche. Taomassage is je lijf van boven naar onder betokkelen op de harde , benige delen, eindig met het betokkelen of bekloppen van je voetzolen (= evenwichtoefening).

5.Poweur - en sterkte zenuwontbijtje...

*Ontbijt met veel groenten en fruit, volle granen en eventueel wat kokosyoghurt (= vegan en lichtverteerbaar). Pannekoeken van spelt of boekweit met doorheen het beslag wat geprakte banaan = yummie zoet en topper voor je systeem. Zoet met trage suikers zoals kokosbloesemsuiker, geprakt fruit, gehakte dadels, een granenstroop of ahornsiroop. Vermijd charcuterie (= stressvlees), kaas en melk, die twee laatsten verslijmen je lijf en verminderen de opname van vitaminen en mineralen waardoor je stresslevel sneller piekt.

6. Move that a......

*Gewoon thuis met wat lekker muziek, dansen, uit je dak gaan werkt enorm ontladend, feit is dat je nervositeit en stress eruit smijten heel goed werkt.  Dus gebruik de trampoline van je kids, spring op de fiets, jog, yoga, of whatsoever. Je hoeft geen duur fitnessabbonement aan te gaan, maar lekker buitenlucht opsnuiven en bewegen laat de hoge bloeddruk (ook stressgerelateert) al binnen de 20 minuten zakken. Ik yoga  regelmatig naast m'n vaste yogales met mn sisters ( en achteraf een theetje = ook destressen ) regelmatig met mn laptop   zo kan ik zelf bepalen wanneer ik yoga doe, s’ochtends en s’avonds zijn ideaal. Yoga moet je zien en voelen. Dus gewoon op een dikke mat of handdoek meedoen en je voelt hoe het werkt. Niet opgeven , geef jezelf een week om yogischer te worden en je bent ermee weg. De aangeleerde technieken geven absoluut rust tussen je body en soul. Een yogaboek met prentjes is minder handig.Onderstaande houding (met afgezakte sokken typisch ikke, mn hielen hangen altijd waar ze niet moeten zitten haha) is niet alleen ontstressend maar ook een verjongende houding , zoals alle ondersteboven houdingen.

7. Sniff them stress awayyyyyyy ...

*Aroma’s van rustgevende geuren kunnen ook helpen, verdamp ze boven een theelichtje of zoals hieronder met een koudeverdamper die je kan instellen voor een paar uur of een hele dag, je vind zo'n ding bij je apotheek of natuurwinkel. Etherische oliegeuren hebben binnen het kwartier effect op je systeem. Lavendel en kamille kalmeren.

8. Me-time...

*Masseer jezelf of laat je masseren, je voeten of handen onder inwrijven met wat amandelolie met daarin wat druppels lavendel olie werken ontspannend. Kruidenstempel massage en Indiase hoofdmassage kunnen wonderen doen . Of neem een lekker bad met Epsomzout dat neemt nerveuse spanningen weg omdat het heel magnesium rijk is. Voeg eventueel nog wat druppels lavendelolie en ylangylang aan je bad toe voor de geur en nog meer relaxatie.Neem daarenboven regelmatig me-time of ga als je problemen blijven aanhouden eens langs bij een naturopaat.

9. Supplementen of ?...

*Vitamine B complex = goed voor je brein en zenuwstelsel , eigenlijk voor je hele lijf- Magnesium ontspant je spieren en je gespannen zieltje , neem het 's avonds voor het slapengaan, dat helpt je ontspannen.
*Bachbloesemtherapie werkt heel goed op je gevoelens. Dus ook bij nervositeit. Rescue (te koop bij je apotheek) is een mix van rustgevende bloesems voor bij angsten of stresssituaties. Maar een bachbloesem therapeut kan je een mix maken die specifiek op jouw noden  is afgestemd.

10. Best therapist has 4 legs and fur....

*En dan nog een laatste : de meeste ontspannende maatjes zijn huisdieren, je kan ze aaien, met ze wandelen en gewoon heel veel liefde van ze krijgen. Ze zijn als zalf voor je zenuwachtige ziel.

En als dat allemaal niet helpt , check dan ook es mijn boeken Me-time en of Be-time, daarin vind je massa's tips en truukjes om ruimte te creeren voor jezelf, om te ontspannen en een blijer , minder gestresster mens te worden. Beide boeken kan je via deze link http://martineprenen.be/boek/be-time en http://martineprenen.be/boek/me-time nog steeds met korting bestellen : successss ! XX

Terug naar overzicht