Goede voornemens voor het nieuwe jaar? Mar10  dingen die je nog niet wist over goede voornemens en een nieuwjaarsbrief van mij voor uldere :) De link daarheen vind je onderaan deze blog . 

Wist je dat : Goede voornemens maken voor het nieuwe jaar al een heel oud gebruik zijn /lees eeuwenoud !De Babyloniers deden 4000 jaar geleden al beloften aan hun goden aan het begin van het jaar om geleende objecten terug te brengen en hun schulden af te betalen.

Maar ook : Bijna de helft ons , zo'n 48 %, geeft z'n goede voornemens al halfweg januari op. Vooral omdat de motivatie ontbreekt en je snel in oude gewoontes hervalt. velen voelen zich daar schuldig over en daar zit je al helemaal niet op te wachten. Dus ik dacht : ik maak een simpel overzichtje voor jullie en ik beloof dat ik jullie het komende jaar ga helpen .

Eén van de dingen die je sowieso nodig hebt = een goeie dosis geduld en eigenliefde ...

Dus 1 stap per keer .

Op het goeie voornemens lijstje staat met stip op 1 :
Afvallen, daarbij ga ik al sowieso ook mee een lap geven/ Afvallen doe je dmv bewuster eten, bewegen, goed slapen en minder stressen. want als je stresst maak je nl Cortisol aan en die zet je lijf aan om vet vast te houden... WAAAAT ? OK dus we gaan ook samen wat ontspannen en leren tot rust komen .

Vrouwen houden hun goede voornemers blijkbaar ook minder vaak vol dan mannen...Dat komt waarschijnlijk omdat wij er een handje van weghebben omdat we onze lat nogal hoog leggen . Lees we willen teveel ineens . 

Tip 1: Waarom lukt het niet?

Ga voor 1 stap per keer en kies niet elk jaar hetzelfde goede voornemen? Dan is het hoog tijd om uit te zoeken waarom het telkens niet lukt. Verander daar iets aan voordat je opnieuw begint.

Nog zo'n reden waarom mannen beter zijn in voornemens volhouden =

* Hun doelen zijn realistisch en concreet 
Dus ipv  ‘ik ga meer sporten, ‘ik ga twee keer in de week op maandag en donderdag sporten’

* Of ze concentreren zich meer op het beoogde einddoel
Dus ipv ‘ik wil afvallen’,‘ik wil aantrekkelijker zijn voor de vrouwen’.

Vrouwen zijn meer succesvol als ze hun vrienden en familie van het voornemen vertellen of als ze worden aangemoedigd niet meteen op te geven als ze een keer in hun oude gewoontes vervallen. Dus laat ons dit gewoon maar samen doen he girls en ok de boys off course ;)

Stel alleen realistische doelen die je je kan voorstellen !

Een goed voornemen dat bij voorbaat al gedoemd is te mislukken – tien kilo afvallen in een maand bijvoorbeeld – demotiveert alleen maar.

Wist je dat :  De maand met het hoogste succespercentage op goeie voornemens  is augustus, wanneer je terugkomt van vakantie en sowieso weer moet wennen aan nieuwe routines. 

December is een maand waarin we over het algemeen teveel eten en teveel geld uit geven. Het is makkelijk op vervolgens op 1 januari te zeggen dat het zuiniger moet, maar een voornemen op basis van schuldgevoel heeft geen kans van slagen. Stel doelen weloverwogen en op een rustig moment en niet in de drukste periode van het jaar. Geef jezelf even om te bekomen van de drukte, het was nogal een jaar en ga dan voor een voornemen per keer. 
Je kan elke maand of week ook prima met goede voornemens starten.

In plaats van al je goede voornemens in een keer proberen uit te voeren, kun je ze beter over het jaar spreiden. Koop misschien wel een jaar kalender en markeer zo om de 2 maanden bvb een nieuw goed voornemen , of om de drie , want : Wie zijn goede voornemen drie maanden heeft weten vol te houden, slaagt er meestal ook in om dat de rest van het jaar ook te doen.

Spreiden van voornemens maakt het makkelijker je eraan te houden. Want hoe meer voornemens je doet, hoe meer je je van je brein vraagt. En een uitgeput brein heeft minder wilskracht, zo bleek uit een onderzoek van de Stanford University. Proefpersonen die een getal van zeven cijfers hadden moeten onthouden, gaven eerder toe aan de verleiding van een chocoladecake dan degenen die maar twee cijfers hadden moeten onthouden.

Nog een paar handige die helpen met volhouden : 

* Schrijf je voornemen op , ik heb bvb de succesplanner van Cent pur cent ( je vind hen via de etalage) aangeschaft. Daarin is er elke maand ruimte om je focuspunten op te schrijven.  Als het zwart op wit staat, heeft het meer gewicht. Hang het ergens in het zicht, zodat u er steeds aan wordt herinnerd. Dit helpt om het vol te houden.

* Slaap goed Want slaaptekort is funest voor je wilskracht, stelt Stanford University. Te weinig slaap verstoort de werking van de prefrontale cortex. Het hersengebied dat onder meer verantwoordelijk is voor beslissingen nemen, doelen stellen en impulscontrole. Doe aan goeie slaap hygiëne: een ritueel, goeie temperatuur, tot rustkom truukje helpt ... (Check ook filmpje goed slapen)

* Bundel krachten door met iemand anders aan een goed voornemen te beginnen. Stoppen met roken is nu eenmaal beter vol te houden als uw partner ook geen sigaret meer aanraakt.En natuurlijk ga ik jullie ook allemaal mee blijven motiveren he . 

* Beloon jezelf : Het volhouden van een goed voornemen is al een beloning op zich, maar doe uzelf iets leuks cadeau als je een mijlpaal hebt bereikt. Bijvoorbeeld op elke laatste dag van de maand waarin u hebt volgehouden wat u zich heeft voorgenomen.

* Lukt het niet meteen ? ga dan terug naar 3 en Laat je niet door de eerste de beste tegenslag uit het veld slaan, maar zoek een oplossing of stap over naar plan B. Nog beter: bedenk voordat je met een goed voornemen begint hoe je met tegenslag wilt omgaan en welke oplossing er is als het moeilijk wordt.

Kersje op je voornemens taart : Pak de draad weer op

Even uit de bocht gegaan, misstapje ? You're only human. Pak de draad gewoon weer op. Schuldgevoelens geven alleen maar een rotgevoel. Een positieve houding en opnieuw beginnen, brengt je veel verder.

Remember positive people are healthy people en die hebben én meer lol én ze leven langer ...

Mijn eigen nieuwjaarsbrief waar jullie misschien ook wel iets aan hebben ;)
Klik hier 

 

 

Terug naar overzicht