Tegenwoordig is er een ware stortvloed aan artikels mbt kokosolie .Een gezond verzadigd vet, of niet ? Reden voor me om nog eens serieus in m’n blogpen te kruipen en dit stuk voor jullie te maken . want we zien het bos niet meer tussen de kokosnoten..

In augustus liet professor Karin Michels hemel en aarde bewegen met haar heftige uitspraken over kokosolie. Volgens haar zou kokosolie“puur vergif” zijn en is het één van de slechtste dingen die je kan eten.

Als wetenschapper kon zij in haar voordracht in Freiburg geen enkele bevolkingsstudie aanhalen om haar brutale stelling over ‘kokosolie is vergif’ te bewijzen.

Even een korte ( ik doe mn best) uitleg over  wat echte professoren en de wetenschap NU over kokosolie zeggen..

Ok kokosolie = een verzadigd vet en daar gaat bijna iedereen van stijgeren … Want dat = toch slecht voor ons hart ?....

Nee dus : Verzadigde vetten zijn absoluut noodzakelijk voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Ons brein heeft letterlijk verzadigd vet nodig. Hersencellen bestaan voor 70% uit vet – als dat niet het juiste vet is , verharden de cellen en leidt dat tot slechtere mentale functies .

 Maar dan bedoel ik natuurlijk NIET de geraffineerde versie. En die zit in heel veel voeding (excuseer ‘vulling’) zoals koekjes, snoep, chips, bereide maaltijden, junkfood, snel klaar maaltijden, sauzen etc..maar ook in ‘bewerkte’ plantaardige olie die we bij de supermarkt vinden .

Euhm?.. Geraffiwatte ? Dwz ontdoen van een hoop stoffen die er ‘natuurlijk’ bijzitten. Daardoor gaan er belangrijke voedingsstoffen verloren of dalen ze schrikbarend:.

* Mineralen zoals calcium, magnesium, ijzer en chroom
* Fosfolipiden zoals lecithine (belangrijk voor de prikkeloverdracht tussen cellen)
* Vitamine E (beschermt de cellen te gen veroudering)
* Carotenoïden (beschermen de ogen en de huid)
* Sterolen (verlagen de cholesterol)
* Polyfenolen (beschermen hart en bloedvaten)
* Chlorofyl (ontgiftend en belangrijk voor onze vitaliteit en darmgezondheid).
* Lipase, een vetverteringsenzym dat de spijsvertering helpt, gaat volledig verloren.

  • Bij een raffinageproces worden chemische solventen gebruikt, waarvan men HOOPT dat ze nadien zo weinig mogelijk achterblijven in de olie.
  • De olie wordt verhit op té hoge temperaturen en de meervoudig onverzadigde vetzuren erin, ondergaan een degeneratie tot o.a. de voor het lichaam storende ‘transvetten’.
  • Ook worden chemische bewaarmiddelen toegevoegd zoals E 320(BHA, BHT en TBFQ). Die gaan verkleuring en ranzig worden tegen maar kunnen klachten veroorzaken als oedeem, verhoogde vet- en cholesterolwaarden in het bloed, vermindering van enzymen voor een goede opname van vitamine D.E 320 is niet toegestaan in kindervoeding en niet geschikt voor kinderen met ADHD, maar je vindt ze volop in bijna alle supermarktoliën en dus ook in koekjes en snoep (101).
  • Bij het harden gaat de kwaliteit van de (meervoudig onverzadigde) essentiële vetzuren verloren.‘Margarine is plastieken boter’, zegt Sally Fallon in haar boek ‘Nourishing traditions’. Zelfs biologische margarine is vaak gemaakt van geraffineerde en dus ongezonde vetten! Als je in het woordenboek margarine gaat opzoeken, vind je: namaakboter! In de ‘van Dale’ staat margarine omschreven als kunstboter.

     

Als vloeibare plantaardige olie wordt omgezet naar een vaste vorm ontstaan TRANSVETTEN en dat zijn echte SUCKERS ! Ze zijn goedkoop en de voedingsindustrie grbuikt ze dus gretig in bvb.koekjes, cake en fastfood.

Transvetten:

Zijn schadelijk voor je hart en vaten
Veroorzaken ontstekingen
Blokkeren de opname van goeie essentiele vetzuren zoals omega 3
Stoppen de aanmaak van ontstekingsremmende stoffen
Je cellen nemen transvetten op , met als resultaat dat ze verharden en hun elasticiteit verliezen
Cellen die instaan voor de opname van suiker en de aanmaak van insuline worden letterlijk ZIEK van transvetten , dit kan leiden tot DIABETES 2

Ok graag een lijstje van vetten die we moeten vermijden?

Niet evident want ze hoeven niet vermeld te worden op voedingsetiketten of ingredientenlisjten. Begrijpe wie t begrijpe kan !!!

Als er gehydrogeneerd op het etiket staat = grote kans = tjokvol transvetzuren !
Dus vermijd :

*Alle geharde/ gedeeltelijk geharde vetten, omdat de essentiële vetzuren erin zijn vernietigd 
*Alle geraffineerde en of ontgeurde oliën, waartoe 90% van alle supermarktoliën behoren !!
*Bijna alle saladedressings en mayo’s: ze zijn doorgaans gemaakt van geraffineerde olie en niet zelden met de toevoeging van zogezegd ‘natuurlijke smaakstoffen’, zoals ondermeer MSG (natriumglutamaat), dat het zenuwstelsel kan belasten. Dit dient niet eens vermeld te worden 
*Bijna alle margarines omdat hun basis bijna altijd geraffineerde en vaak ook geharde vetten zijn. Hetgeen men er nadien terug aan toevoegt (bvb sterolen of omega-3) is slechts een magere troost en geenszins hetzelfde voor hetgeen er allemaal bij het raffineren verloren gegaan is.
*Alle oververhitte vetten.
*Alle oliën verpakt in plastiek omdat er altijd schadelijke migratie van plastiek (of HDPE) naar de olie kan gebeuren.
* oliën die lang hebben opengestaan, of werden blootgesteld aan warmte en licht = Geoxideerde vetten en oliën omdat die door polymerisatie een voor het lichaam storende vorm hebben gekregen en giftige componenten bevatten.


Onverzadigde vetten zijn niet allemaal zo GEZOND als wordt beweerd. Koolzaadolie, bvb. alomtegenwoordig in "gezonde producten" als vervanger van palmolie is volgens gereonmmeerd arts dokter Mercola nefast voor de hersenen.

Zeker ook te mijden : arachide-, mais-, soja-, geraffineerde zonnebloemolie-, "klassieke"frituurolie,... Laat staan de verwerkte en verhitte versie.

De onverzadigde vetten die we nodig hebben zijn de koudgeperste die ook omega3 bevatten (of eigenlijk de voorlopers ervan : LA en ALA)  (bv walnoot, perilla, hennep, lijnzaad, ...).Maar die mag je NIET verwarmen , anders worden het van die zielige , ongezonde , olietjes zoals ik herboven al vermeldde.


KOKOSOLIE =  GEZOND !!

Even wat dingen op een rijtje :

Kokosolie & dierlijk vet : 
* Als kokosolie minstens heel ongezond was en je lijf ervan dichtslibte, dan waren de lokale bewoners van ontelbare tropische eilanden al eeuwen geleden uitgestorven want hun voeding kwam voor 80% van de kokosnoot.

*Hoe kan een olie die vloeibaar is boven de 24°C je aders verstoppen op 36°C?
 (vanwege het argument:verzadigd vet "hard wordt bij afkoeling" en dus verstopping zou veroorzaken)

- Op welke temperatuur een vet (plantaardig of dierlijk) al dan niet vloeibaar wordt is op zich van geen enkele invloed op het dichtslibben van aderen. 

- Verzadigd dierlijk vet (bv boter, vlees) heeft ook verschillende vetzuren met verschillende smelttemperaturen (sommige zelfs hoger dan ons lichaamstemperatuur), maar dat staat dus los van het fysieke dichtslibben.

- Weliswaar speelt te kwaliteit van de dierlijke producten hierin ook een rol. Welke voeding kreeg jouw voeding?
Maw : wat kreeg jouw "vlees" te eten? Gras? (zoals het hoort)
Of ook granen, mais, soja? Dat laatste geeft vlees en zuivel een ongezonde vetzuursamenstelling mee. (ook al zou het bio graan, mais en soja zijn)

Waarom zijn verzadigd vetten en kokosolie gewoon super gezond?  Verzadigd vet is net zo gezond als bloemkool, worteltjes,  aardbeien, appels of avocado.

    1. Het vet in moedermelk is  voor 45 à 50% verzadigd vet. Gezonde baby’s hebben veel verzadigd vet nodig. Waarom ? Omdat verzadigd vet zeer stabiel is, de weerstand verhoogt en wordt nauwelijks ranzig. Zo heeft de natuur het bedoeld.
    2. Bij dichtgeslibte aders is de obstructie vet voor 74% onverzadigd vet en voor slechts 26% verzadigd vet. 
    3. Voor een goed calcium en magnesium opname dient ongeveer 50% van onze vetten in het menselijk lichaam verzadigd vet te zijn. 
    4. Verzadigde vetten versterken ons immuunsysteem. Zij verminderen oxidatieve stress van onverzadigde vetzuren en de vetten van kokosolie bevatten laurinezuur, caprinezuur, caprylzuur, capronzuur en myristinezuur de bouwstenen voor sterke antimicrobiele eigenschappen. 
    5. Het geliefkoosd voedsel voor het hart zijn verzadigde vetten (stearine en palmitine zuur). Deze verzadigde vetten beschermen het hart tegen stress omdat ze zo stabiel zijn. Het lichaam omringt het hart door verzadigd vet. 
    6. Onze longen kunnen niet werken zonder verzadig vet. Het longsurfactant een stof waardoor de longen hun werk kunnen blijven doen en voorkomt dat de longblaasjes dichtklappen, bestaat uit 100% verzadigd vet (palmitinezuur). 
    7. Patiënten die herstellen van een hartaanval en waarbij hun opgenomen kcal uit minstens 7% kokosolie bestaat, herstellen sneller dan de controlegroep.
    8. Verzadigd vet uit kokosolie vermindert de kans op hart en vaatziekten vanwege de antivirale werking.
    9. Het toevoegen van kokosolie of kokosrasp aan de maaltijd van moeders die in verwachting zijn of moedermelk geven, beschermen zichzelf en hun foetus beter tegen infecties. 
    10. Onderzoeken hebben aangetoond dat kokosolie schimmels kan doden zoals Candida Albicans 
  • kokosolie is bij verhitting 300 maal stabieler dan lijnzaadolie en 5 keer stabieler dan olijfolie.  Kokosolie is de meest stabiele olie van alle plantaardige olie.  

Wat veroorzaakt wel aderverkalking (=dichtslibbing), incl. verstoorde cholesterolwaarden, hoge bloeddruk,....

Een complex proces van een samenloop van factoren die leiden tot laaggradige cellulaire ontsteking in de aderwanden = ontstaan gaatjes in vaatwanden , lichaam stopt die dicht met cholesterol.

  • Westers voedingspatroon = rijk aan suiker, fructose (uit fruit geïsoleerd zoetmiddel), granen, geraffineerde koolhydraten (alle 'witte' producten)
  • Tekort aan antioxidanten in de voeding (logisch gevolg van bovenstaand gegeven)
  • Stress (chronische hoge cortisolspiegels zijn zeer nefast voor het hele lichaam)
  • Fijn stof in de lucht 
  • Roken 
  • Zittend leven ( zitten is even minstens ongezond als roken )
  • Gebrek aan beweging 

Lees : " De Cholesterolmythe" van Uffe Ranskov en http://www.ravnskov.nu/ducholesterol/

Ivm het verwarmen van vetten is het eigenlijk heel eenvoudig :

  • Verzadigd vet = beste keuze = stabiele vetzuurketen = stabiel & oxideert niet = wordt niet kankerverwekkend)
    • bakken, braden, wokken : kokosolie, rode palmolie, grasboter, ghee
  • Enkelvoudig onverzadigd vet :
    • Bakken, braden, stoven maar niet te lang en niet te heet (max 170°C) en éénmalig : olijfolie (een restje, eerder bereid in olijfolie, zachtjes heropwarmen is ok. Niet ok : 2de keer bakken in olijfolie)
  • Alle meervoudige onverzadigde vetten (de omega 3 bevattende vetten):
    • nooit verhitten want ze oxideren en worden kankerverwekkend 
  • Frituren : enkel met verzadigd vet zoals kokosolie (beste keuze : extra vierge / 2de keuze : Kokovita)

Met deze "set vetten" in de keuken komt een gezond mens al een heel eind :

  • Kokosolie 
  • Rode palmolie ( GA ALTIJD VOOR BIOLOGISCHE!!! = Het beste dat je als consument kunt doen, is kiezen voor biologische palmolie met een RSPO-garantie. Dan weet je 100% zeker dat deze olie niet heeft bijgedragen aan ontbossing en duurzaam wordt verbouwd. Maar ook dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen en meststoffen zijn gebruikt bij de teelt.
  • Olijfolie 
  • Walnootolie  (KOUD GEBRUIKEN !)
  • Omega 3 olie mix (zonder koolzaadolie!!, zoals Okinawa oliën. (Anderen = met koolzaadolie)
  • Grasboter en ghee (voor de niet vegans) 

Persoonlijk advies : kies je vet in functie van wat je klaarmaakt (welke smaak beoog je) en hoe je het bereid (koud, warm, heet, kort, lang,...). Wissel geregeld af van vetstof want ze hebben elk hun specifieke gezondheidseigenschappen.

Let bij het kopen van vetten en oliën op de verpakking : koop steeds producten verpakt in glas.
Voor de onverzadigde vetten (olijfolie en omega3 rijke vetten ) : koop steeds donkere glazen flessen.
Plastic flessen logen nl chemicaliën uit in de olie.
Bewaar oliën en vetten altijd op kamertemperatuur, tenzij anders aangegeven (gekoeld, zoals bv lijnzaadolie).

Terug naar overzicht