Hoofdpijn:

Hoofdpijn kan veel verschillende oorzaken hebben , van teveel lezen op een klein verlicht beeld (bvb. Smartphone) , allergieën; leverproblemen, roken tot in een verkeerde houding zitten.

Daardoor gaan je spieren namelijk drukken op je vaten die de je hersenen van vers bloed voorzien, door te gespannen spieren stroomt dat zuurstofrijk bloed minder goed door wat leidt tot hoofdpijn.

Oplossing daarvoor is je nek, schouders en rug ontspannen. Dat kan door eenvoudig je schouders in 3 stappen te laten zakken. Zo stretch je je nek – en rugspieren en geef je de gezonde bloedtoevoer weer ruimte.

Check ook eens je ongezonde voedingsgewoontes, kijk of de hoofdpijn mindert bij het weglaten van bepaald voedingsstoffen , vooral smaak -, kleur- en geurstoffen kunnen hoofdpijn veroorzaken. Ze zitten in bereide voeding, chips en soep in pakjes.

Kijken waar jouw gevoeligheden liggen in gezondere voeding kan makkelijk als je het bloedgroependieet er eens op naslaat.

Roken geeft spasmes in de hersenen die zelfs tot migraine kunnen leiden.

Genoeg water drinken ( zo’n 30 ml per kilo lichaamsgewicht )is cruciaal voor een hoofdpijnloos leven, dehydratatie veroorzaakt een tekort van bevloeiing.

Ons bloed, dat hoofdzakelijk uit water en plasma bestaat zorgt voor het transport van voedsel en zuurstof, te weinig vervoer ervan doet ons lijf dus haperen en doet pijn.

 

 

3 x daags groot glas water (met lage restwaarde zoals spa blauw) + 3 blaadjes munt + ½ biocitroen geperst +komkommer  schijfjes geeft je lijf een frisse ‘shot’ vocht. De citroen helpt ook tegen hoofdpijn, je kan zelfs de geraspte schil in een kompres op je pijnlijke hoofd leggen.

Maar ook verse gember thee = top ! Schil 1 dikke cm gember en snij  in fijne stukjes of raspt in water dat net van de kook af is.

 Ook cafeïne, theïne en alcohol halen vocht uit ons lichaam en kunnen hoofdpijn veroorzaken. Vermijd ze dus.

 

Voet- reflexologie en massage kunnen je hoofd rust en ontspanning geven.

Je kan jezelf masseren door tussen je duim en wijsvinger het vlies en het vlezige deel te masseren = de HOKU plek uit Chinese geneeskunde. Druk 30 sec op die plek en voel de pijn wegtrekken.

Verder kan je zelf je voeten masseren door je voetzool op een tennisbal te drukken, te rollen en zo alle plekjes te stimuleren, geef extra aandacht aan de pijnplekken en varieer in druk.

Je slapen kan je masseren met wat pepermuntolie wat ontspant, kom niet te dicht bij je ogen want da’s niet fijn.

Bij echte stress migraine kan een glas water met Lavandin druppels (van Lavendel ) helpen.

 

Voedingssuplement: Calcium – magnesium – vitamine B complex
Relaxtip: Neem ½ tot uur per dag voor jezelf en ontlaad dmv ademhalings- en of yogaoefeningen.

Slaap voldoende en neem eventueel een powernap in de namiddag (= zo’n 20 minuten dutje) met eventueel een oogmasker op je ogen zodat er even geen licht binnekomt.

 

 

CHECK ZEKER EENS HET FILMPJE HOOFDPIJNNN BIJ DE VLOGS. DAARIN GEEF IK NOG 10 SUPER ANTI - HOOFDPIJN TIPS !

Komkommers op je ogen en even niks kunnen soelaas bieden.

Deze kan je dan ook toepassen : 

*Tel tot 10 – ga dus uit je stressmodus

*Adem in in zo’n 4 tellen , hou even je adem vast, adem uit in 6 tellen.

*Denk aan een mooie herinnering.

*Stretch

* Zet mooie, ontspannende muziek op.

 

 

* Aromatherapie: verdamp pepermunt of lavendel , sandelwood of basilicum. Hang eventueel met handdoek over je hoofd over een bak warm water met paar druppels etherische olie van 1 van deze kruiden erin. En adem.

* Lach, dans, zing, knuffel en ontlaad !!

 

Terug naar overzicht