05 december 2019


Hoezo moe, lustelooos, kkkoud en nergens zin in ? ...Een mens zou er moe van worden.....

De term ’t zijn de hormonen klinkt dan écht als een dooddoener , maar er zit veel waarheid in.

Onze hormonen zijn mega bepalend voor hoe we in ons vel zitten. Hormonen in balans is de oplossing om veel miserie te vermijden . Want hormonnontregelingen steken elkaar aan. Daarom is ’t belangrijk dat je bij ‘hapering’ of klachten er een prioriteit van maakt om je hormonale balans weer terug te vinden.

Mannen en vrouwen zijn elkaar hormonale tegenpolen. Nu denk je DEUH.. maar toch even uitleggen : de biochemische samenstelling van mannen en vrouwen zijn absoluut niet dezelfde. We zijn van dezelfde soort, mens dus, maar ondanks het kleine verschil in genen hebben die verschillen onder invloed van mannelijke en vrouwelijke hormonen GROTE gevolgen. Voor onze lichaamsbouw, hersenontwikkelingen, gevoel en gedrag.

 

Maar hoedoejedat ???

HOOFDPIJJJJNNN..

Migraine komt 3 x zoveel bij vrouwen voor , meestal vlak voor de menstruatie , wanneer de poestrogeenspiegel dramatisch is gedaald. Maar ook gewichtstoename, hoge bloeddruk, despressie, beroertes, auto immuunziekten, borstkanker en onvruchtbaarheid kan je linken aan hormonale disbalans.

Balans in progresteron (=liefdeshormoon) en oestrogeen (=zorghormoon) is een hele belangrijke . Deze twee gaan mega uit balans door een verhoogde bloedsuikerspiegel, teveel stimulerende middelen ( koffie, nicotine, alcohol,..) , te weinig slaap, stress en verstorende xenobiotica ( uit bespoten groenten en fruit , medicatie..)

TIP: Ga voor granenkoffie, volle granen en producten en vermijd ‘snelle, geraffineerde’ suikers , kijk uit ze zitten ook stiekem aan producten toegevoegd.

BESTEL HIER JE BOEK  dan ligt ie of binnen een half uurtje bij de Standaard boekhandel in je buurt of overmorgen op je deurmat !

MOEEEEE..

’s Ochtends als je wakker wordt ’t gevoel krijgen dat je nog maar net onder de wol ligt = niet leuk. Een goeie slaap en de juiste aanmaak van bvb het slaaphormoon Melatonine zijn cruciaal.

TIP:Goeie slaaprituelen en het vermijden van blauw licht werken .

Onze hectische levensstijl is een grote vijand van een gezonde slaap, ons lijf houdt van ritme en regelmaat. In de winter maken we dan weer vaak teveel melatonine aan omdat onze hersenen te weinig lichtsignalen binnenkrijgen. Dat leidt ook tot lusteloosheid en vermoeidheid.

TIP: Een daglichtlamp kan al soelaas bieden , of een reisje naar de zon YESS..

KKKKKKOUDDD ofwel modus schotelvod…

Een traag werkende schildklier leidt tot dit gevoel. Als deze klier te weinig hormoon aanmaakt is dat ook een slimme manier om ons lijf , in tijden van stress, gaande te houden om te ‘overleven’ ( = oerinstinct). Die energie wordt bespaard op warmteproductie, spijsvertering. De pil, regelmatig gebruik van pijnstillers, zware dieten en kort gerezen bloed kunnen onze gezonde schildklierhormoon aanmaak verstoren.

TIP: Bij trage werking kan een dagelijks handje noten al helpen.

GOUDEN TIP VOOR PARTNERS VAN 'MOE, WIL NI, KAN NI PERSONA' :

Zeg NOOOOOIT : heb je weer last van je hormonen, maar ga voetjes masseren, laat een badje vollopen, verdamp YlanYlang (werk op erogene zone), voeder haar pure chocolade en verpak het boek ’t Zijn de hormonen in hartjespapier met een liefdesbrief erbij…

 

WANT : vrouwen zijn vatbaarder voor hormonale klachten omdat we meer hormonale fluctuaties hebben , vaker op dieet gaan, gevoeliger zijn voor maag, darm-stoornissen en vaak de pil slikken.

En dan kan je nog altijd die geweldige lekkere, maar makkelijk te berieden appeltaart voor haar maken.

JE KAN HET BOEK IN DE SHOP OP DEZE SITE BESTELLEN, DAN LIGT IE OF BINNEN EEN HALF UUR BIJ JOUW BOEKHANDEL VOOR JE KLAAR. OF OVERMORGEN IN JE BRIEVENBUS !

 

Terug naar overzicht