05 juni 2019


Ok deze heb ik dus weer onder 't stof uitgehaald ...

Dat dat ‘couch potato’-gedrag niet gezond was, wist ik al langer, maar eerlijk: na een drukke dag, wanneer de afwas in de vaatwas staat, de dieren hun buikjes ook rond gegeten hebben en we ons ommetje met Sokki gelopen hebben, is het zalig om met een bakkie - we hebben zo onze Hollandse gewoonte: een bakje espresso + sojaschuim + zelfgebakken koekje - op de bank neer te ploffen. Heerlijk, maar dus niet zo goed als je daarna op die zetel blijft hangen...

Of nog effekes van een laat zonnetje genieten?..

Mijn blog, want het is leuk!

Ik kan er m’n zielenroerselen op delen, maar vooral ook weer op regelmatige basis met jullie communiceren.

Over recepten, leuke vondsten, tips om gezond te blijven of geld uit te sparen, en nog zoveel meer. Dat bloggen kost me wel behoorlijk wat tijd, maar ik neem die tijd met plezier af van het voor de tv hangen ’s avonds.

Af en toe voel ik m'n hersenen dan kraken, maar we doen het nog steeds met plezier zene .

 

 

Je kan beter nog wat actief blijven en een wasje insteken, een ommetje extra lopen met de hond (of zonder), wat snuisteren in boeken of op Pinterest en je laten inspireren om te knutselen, te breien, planten of whatever. Creatief bezig zijn stimuleert niet alleen je brein, het weerhoudt je ook van urenlang stilzitten. Want dat is funest voor je conditie, de toestand van je bloedvaten en nog veel meer. Zelfs je suikerstofwisseling gaat helemaal naar de vaantjes als je vaak langer dan anderhalf uur ‘hangt’.

Tegenwoordig vind je heel wat activity trackers die je het spreekwoordelijke schopje onder je billen geven als je te veel blijft zitten. Ik heb mezelf zo’n armband aangeschaft en dat was toch wel een beetje een wake–up-call, of zeg maar een get-your-lazy-ass-out-of-that-chair–shock. Want ik, de gezondheidsconsulente, bracht dus toch een paar uur per week hangend op de zetel voor de tv door, shame on me!

Die armband monitort alles: als ik hem met mijn pc verbind, weet ik hoeveel stappen ik gezet heb, ken ik m’n actieve en luie momenten en ontdek ik zelfs hoe gezond en diep m’n slaap was. Die laatste info bracht me toch wat antwoorden: ik slaap niet lang genoeg, misschien is dat wel dé reden waarom ik ’s ochtends moeilijk m’n bed uit raak? Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat ik ’s nachts te vaak m’n bed uitga en dat dat eigenlijk niet nodig is. Ken je dat: je wordt wakker, hebt te warm of te koud, en je denkt: even ’n plasje?

Wel, na zo’n wandelingetje, m’n voeten op de koude vloer en het licht aan op de wc, ben ik meestal wakker, of tenminste te wakker om meteen weer in te slapen. En je lichaam zou normaal gezien een nacht zonder wc-bezoek moeten kunnen. Dus kan je op zo’n wakkermomenten beter proberen te ontspannen. Ik doe nu een bodyscan: m’n lijf van tenen tot kruin bewust voelen. En als dat niet helpt, zet ik m’n ‘deep-sleep-app’ op. Raar maar waar, na twee dagen stond ik in plaats van zo’n driemaal per nacht nog maar één keer op. Ondertussen slaap ik ’s nachts zelfs weer door. Misschien dat het feit dat ik dankzij mijn armband echt streef naar 10.000 stappen per dag ook helpt om m’n slaap gezonder en beter te maken. En de momenten dat ik toch nog te veel blijf ‘hangen’, die wil ik er echt uit, dat ziet er mij op dat overzicht te ongezond en versleten uit!

 

Enjoy to move your butttt you lovelies !!!

 

 

Terug naar overzicht