Anti-aging - cell reviving - jeuj omega 3 - 6 - 7 en 9 olie

28 juli 2016


Vetzuren .. vet ?!!! .. welke wat nodig ?...

We denken bij gezonde voeding meteen aan gezonde groenten , fruit en ongeraffineerde groenten , maar vet vergeten we snel. En toch hebben we dat nodig !! Zonder vet loopt ons lijf vast..
Dus nee niet alleen an apple a day ....

Essentieel ? So?...

Twee essentiële vetzuren kunnen we niet missen Alfalinoleen - en Linolzuur of makkelijker ALA uit omega 3 familie en LA uit omega 6 familie? Ze zijn DE 2 vetzuren die we nodig hebben en essentieel omdat we ze niet zelf kunnen aanmaken maar uit onze voeding moeten halen. Je kan zonder deze vetten geen gezond goed functionerend mens zijn.

Dus?...

We zijn eigenlijk een soort van aquarium met miljarden cellen, de gezondheid en vitaliteit van die cellen is afhankelijk van de kwaliteit en bescherming die hun celwand biedt. En die bestaat uit vetten. De omega 3 en 6 zorgen ervoor dat die celmembraantjes soepel en goed doorlaatbaar blijven , dus niet stug en troebel , wat optreedt bij een tekort. Door de soepelheid kunnen ze met elkaar uitwisselen, opnemen, afgeven en geleiden. Te weinig omega 3 en 6 geeft als eerste symptomen vaak geestelijke en fysieke vermoeidheid aan. Ons lijf kan zo'n 50 verschillende vetzuren die het nodig heeft aanmaken, dat doet het via allerlei chemische , enzymatische (raar woord) processen. Van omega 3 en 6 , de zogenaamde STAMvetzuren die we zelf niet kunnen aanmaken  hebben we dubbel zoveel 6 nodig als 3 .Omega 7 is het 'hydraterende omegaatje ' dat ideaal is voor gezonde slijmvliezen en soepel en gehydrateert houden van het lichaam . Omega 9 werkt zelfs cholesterolverlagend en zorgt voor een mooie huid en haar.

 

Niet uit vis !!!!...*girl_hospital*

Omega 3 wordt vaak onttrokken uit vis, maar visolie bevat nauwelijks LA en ALA  en is daarom geen goede bron voor omega 3. In visolie zit EPA en DHA , dat zijn afgeleiden van essentiele stamvetzuren s LA en ALA zijn veel belangrijker vetten. ALA en LA zijn zo’n beetje de moeders van Omega 3 en 6. Daarom is plantaardige omega 3 en 6 olie een veel beter idee en superieur dan vis oliepillen.

Energyboost ... anti-aging ... doen dus ..

Ik gebruik al een hele tijd Okinawa Happy Perilla Delight , gewoon een eetlepel ’s ( normaal 1 theelepel maar ik neem in tijden van deadlines een peetje meer ) ochtends en m’n cellen staan op en top. Sowiezo kan je de olie nemen als extra ondersteuning tijdens stressvolle periodes, de blok, na ziekte, etc. Neem de olie nooit warm maar eet ze rauw of strooi ze over je salade, op je bordje over je patatjespuree of saus of verwerk ze in je dressing.

 

Ik koop mijn olie bij de biowinkel of bestel het op de site van Amanvida.eu - vanaf je de fles hebt geopend in het donker bewaren, ik zet hem koel en neem hem een half uurtje voor gebruik uit de koeling aangezien alle vetteneen andere stollingstemperatuur hebben en je anders een deel van de olie mist omdat zen nog niet vloeibaar genoeg is.Altijd , koel of niet , goed schudden voor gebruik, zodat je alle gezonde vetzuren binnen krijgt. Ik bewaar ook mn noten , pitten en zaden koel , dan bewaren ze net ietsje langer. Van Amanprana hoef je deze olie niet te koelen zoals het etiket zegt , ik doe dat dus eigenwijs wel, vind ik ook beter smaken. , Happy Perilla Special (met geel-rose label)  kost een kleine 50 euro, ik doe daar ongeveer 3 maanden mee. JIk wissel af tussen Happy Perilla Special smaakt naar citrus dankzij de olie van de schil van biodynamische sinaasappels, -citroenen en -limoenen en Eicosan Perilla smaakt wat Oosters dankzij :  gember, geelwortel, rozemarijn, kamille, kruidnagel, koriander, kaneel

 

Gezondheid !

 

Terug naar overzicht