25 april 2018


Et voila, samen met m'n uitgever Borgerhof & Lamberigts licht ik al een tipje van de sluier op ... Als gezondheidscoach geef ik in mijn fonkelnieuwe boek 'Forever young' de handvaten voor een lichaam en geest in balans en toon ik je hoe je vitaler kan worden dan ooit. Ik geef je in m'n boek praktische tips zoals bvb over hoe je goed kan reageren op stress. THE WORD IS OUT !!

STRESSS..

We hebben er allemaal haast dagelijks wel eens last van. Daar is niks mis mee. Wel als het een negatieve impact begint te krijgen op je levenskwaliteit. de kwaliteit van je leven is afhankelijk van de hoeveelheid stress.

WAT IS STRESS ?..

.. een oeroud levensreddend mechanisme van het lichaam dat is ontstaan toen we nog in holen woonden, maar niet is meegegroeid met de tijd.In een gevaarlijke situatie moest je je leven kunnen redden door te vechten of vluchten. De Fight or flight - refelx. dat mechanisme schiet razendsnel in actie wanneer er iets is wat ons onderbewustzijn als 'gevaar' detecteert.

 Het resultaat is dat we dan met veel onrust in ons lijf blijven zitten en erg moe worden, omdat we altijd in die vlucht- of vechtmodus blijven hangen. Stress is dus niet ongezond op zich. het kan het spreekwoordelijke schopje onder onze kont zijn waardoor we een tandje bijzetten. Milde stress stimuleert zelfs onze weerstand, is opwekkend en kan een hulpmiddel zijn om te veranderen, te leren en te groeien. Stress wordt wèl ongezond wanneer het chronisch is.

20 ANTI - STRESS STAPPEN

* LAAT LOSSS

Nee, die lat hoeft écht niet zoo hoog, dat creëert snel frustratie ( en stress)! Blijf niet te lang stilstaan bij een tegenslag, kijk ernaar en laat de dingen los. Moeilijk , I know..

*START DE DAG MET EEN TAO MASSAGE

Door dagelijks te oefenen, leer je het beste relaxen . Deze massage kan je ook toepassen in de loop van de dag bij een energiedip of voor /na een opkomend stressmomentje.

*LAAT-MAAR-WAAIEN(soms)

Kweek jezelf de juiste gewoonten aan. Als je hard werkt is ' t helemaal niet erg om af en toe eens gewoon te niksen, echt. Laat de boel dan de boel en weet dat alles helemaal 'spic en span' echt niet hoeft. Lekker in je val in een gezellig nest is veel beter dan helemaal 'in frut' in een showroom. Als je wil opruimen pas dan de volgende stap toe :

* DELEGEER

Teveel mensen krijgen stress omdat ze teveel hooi op hun vork nemen. de taken verdelen met huisgenoten, schoonmaakster.. is dus altijd een goed idee. Net zoals de gewoonte dat iedereen die in huis woont 's avonds 10 minuten opruimt: dat scheelt heel wat 'nekbrekerij' op rondslingerende spullen. als je vrienden dan toch even te snel op de stoep staan is 't niet erg dat ze even een handje toesteken. samen in de keuken verdwijnen met een goed glas schept een ongedwongen sfeer.

* VERGEET DE TIJD

Bepaal je even-niks-momenten zorgvuldig. Het hele jaar door bepaalt de klok ons doen en laten en zijn we bijna overal bereikbaar. Bouw deze tijd voor jezelf elke dag in. Je kan altijd starten met een goed boek of even in bad.

* BEGIN KLEIN

Net zo min je aan een marathon begint als je nog nooit hebt gelopen, mag je niet verwachten dat leren relaxen vanzelf gaat. het vergt een beetje training. Las regelmatig pauzes van 5, 10 of 15  minuten in. Adem diep in en uit en bkijk rustig je omgeving. Geniet van het moment zelf. daarna kan je met hernieuwde kracht je activiteiten verderzetten. Door jezelf regelmatig zo'n pauze op te leggen , zal je leren het denken uit te schakelen en te relaxen.

* LUIER MET TWEE ( of meer..)

Uit onderzoek blijkt dat contacten erg sociale belangrijk zijn voor mensen om zich goed te voelen. Samen met je geliefde lukt het makkelijker om te genieten van het nietsdoen. Las daarom eens een tête a tête met je partner in, want anders riskeer je dat jullie zo worden opgeslorpt door de stress van alledag dat je langzaam van elkaar vervreemdt.Samen een terrasje pikken, op blote voeten door het mulle zand stappen of zwoegen om een bergtop te bereiken... Je vult zelf in hoe je dat samenzijn met je liefste invult. Geen partner? Geen probleem. Familie, vrienden of vrolijk gezelschap geven je ook afleiding. samen ontspannen biedt ook steun, zelfs als er niet over problemen wordt gepraat. Ik vind niks zo leuk dan uuren bijbeppen met m'n vriendinnen met een grote pot thee en massa's (gezonde) koekjes  erbij..

*LAAT DIE TELEFOON LIGGEN

De simpelste manier om je hoofd leeg te maken en even te ontsnappen aan de dagdagelijkse beslommeringen is de natuur intrekken . Neem dan rustig de tijd voor een stevige wandeling door park, bos, velden en laat vooral je smartfone thuis of zet 'm af ( je moest es verdwalen)

*STEL GENIETEN NIET UIT

Probeer sowieso van elk leuk moment voluit te genieten, zonder al aan morgen te denken. Als je erin slaagt om van kleine geluksmomenten te genieten, zal je beter gewapend zijn tegen stress en problemen.

*VIND JE OPLAADPLEK

Zoek een lievelingsplekje waar je kunt ontstressen, ontladen. dat kan in de natuur zijn, op een plek in de tuin, of gewoon een knus hoekje op de bank. Probeer daar ook een soort van stilteplek van te maken waar je een beetje naar binnen kunt gaan. Een plek om op te laden, een veilig plekje waar je kan wegkruipenmet een dekentje, een boek of een kop thee . leg er kussentjes, of iets waarop je kan zitten, waardoor je zo een eigen nestje maakt.  Die liefde voor kleine hoekjes stamt uit de tijd dat we nog in grotten leefden en het belangrijk was om jezelf en je stam te beschermen  tegen gevaarlijke beesten en bedreigende zaken van buitenaf.

* ONTDEK DE INFRAROODCABINE

Een plek om op te laden als je echt moe bent en veel pijn hebt en je leeg voelt , is de infraroodcabine. Je kunt er een in je huis laten installeren. geen plaats of budget? Met een goede infraroodlamp kan je vele ongemakken verhelpen.

* PLAY DEAD

Elke yogi weet het: de ontspanning op het einde van de les is heel belangrijk.De belangrijkste oefening zit op het einde van de les , de dodemanshouding, ofte Shavasana , op je rug liggend. Ze noemen het zo omdat het een metafoor is voor volledige ontspanning. Deze houding geeft een gevoel van ruimteloosheid, van totale ontspanning, dat je bijna niet meer weet waar je lichaam stopt en waar je omgeving begon . Zo voel je je één met de omgeving en da's heel ontstressend.

*NEEM AF EN TOE EEN SIESTA

*DOE HET NA IEDERE MAALTIJD RUSTIGAAN

Eeven 'uitbuiken'. Maar ga niet op de zetel in een rare schotelvod-houding hangen. Uitbuiken doe je het beste tijdens een wandelingetje. 

*GEBRUIK JE ZINTUIGEN

probeer zintuigelijk dingen waar te nemen bij wat je ziet, wat je doet, maar gebruik ook hier één zintuig tegelijk. Niet evident he?

*MEDITEER

Probeer elke dag een kwartiertje te mediteren. Laat je begeleiden door een (nietzweverige) app zoals headspace.

*MASSEER ZELF

Als is het maar even tussendoor. Ontdek de drukpunten op je voeten, voorhoofd, slapen, handen en polsen en masseer de spanningen weg.

*BLIK BEWUST TERUG OP EEN STRESSMOMENT

Vraag je af : wat deed dat nu eigenlijk met mij? Wat maakte me zo gespannen? Ga naar één van de rustige ademhalingsoefeningen in het boek (straks als je het hebt;) als je voelt dat stress je bij de strot grijpt. Cortisol ( stresshormoon) blijft namelijk heel lang in je lijf zitten als je het niet losmaakt.

En vooral :

BLIJF LACHEN !

 

FOREVER YOUNG ligt vanaf 8 mei in de winkel, maar je kan hem nu al reserveren bij je boekhandel en binnenkort ook via de shop op deze site bestellen.

Terug naar overzicht