08 juni 2020


AHA ! Ik heb een paar nuttige tips om 'spanning en muizenissen' uit je hoofd te halen..

Covid 19 heeft een enorme impact op onze mentale gezondheid. 1 op de 6 Belgen worstelt tijdens de lockdown met neerslachtige gevoelens. Bij jonge mensen zelfs 1 op 3. 

De wereldwijde onrust rond rascisme doet nog een extra duit in het zakje.

6 % van ons allemaal blijkt last te hebben van angstgevoelens.

Mindfullness & meditatie draait om het aandachtig observeren van je ervaringen in het moment. Zonder jezelf te veroordelen voor die ervaringen en de reacties die ze teweegbrengen.

Wetenschappers gebruiken liever niet de term meditatie, vanwege de religieuze bijklank. Ze spreken liever van mindfulness of aandachtsoefeningen. 

Natuurlijk kan je niet alle mentale problemen oplossen dmv mediteren of een app. Bij zwaardere mentale issues moet je uiteraard beroep doen op professionele hulp.

De link naar de app die vanaf nu twee maanden wereldwijd gratis de toegang tot Synctuition geeft. 

Link naar app 

In al m'n boeken en op al m'n filmpjes vertel ik over het belang van 'Je hoofd leegmaken'..

Helaas blijft het voor ons allemaal, gezien alles wat ons prikkelt en letterlijk bijna lamlegt, niet altijd even makkelijk.

Door vaker een rustgevend ritueel toe te passen in je leven maak je meer endorfines die ons gemoedsleven ten goede komen.

Er ontstaat spierontspanning en meer positieve hersengolven (=alfa golven).

Als je je elke dag een kwartier/20 minuten terugtrekt in stilte dan heeft dat een positief effect op je zenuwstelsel, ben je beter bestand tegen stress en tegenslagen.

Het brein van iemand die vaak mediteert ziet er volgens wetenschappers helemaal anders uit dan iemand die nooit mediteert. Als je mediteert verbruik je 10 tot 20% minder zuurstof. je lijf gaat in een parasympatische toestand van ontspanning en vertering. Sommigen van ons gaan zelfs een beetje kwijlen (écht waar) tijdens het mediteren.

Probeer elke dag een kwartiertje te mediteren. Sluit je af voor je omgeving en concentreer je op je ademhaling, dat heeft een rustgevende werking. Dat effect kan nog sterker worden als je bewust vanuit je buik leert ademen. Dat is de meest ontspannen, natuurlijke ademhalingstechniek. Je kan deze ook in stressvolle situaties gebruiken om snel tot rust te komen. Als je regelmatig zo’n rust/meditatiemoment inlast, geeft het een boost van goeie energie.

Ik ben al een hele tijd aan het snuisteren tussen apps, de gratis, de betalende en kwam 'stommelings' op Synctuition. 

Heel mooi gemaakte filmpjes en geluidsfragmenten die helpen om tot rust te komen.

Er zitten binaurale beats in, die als extraatje je twee hersenhelfetn met elkaar verbinden. Dat doe je ook tijdens een meditatie.Dat voelt in het begin bevreemdend aan. Maar het helpt mij om tot rust te komen. Door je te concentreren op de geluiden, ik doe dat met een koptelefoon of m'n oortjes, worden je hersenen letterlijk gesynchroniseerd en kom je in een meditatieve staat.

Synctuition is een hoogtechnologische app die werd ontwikkeld om mensen te helpen ontspannen, positiever te zijn en beter te slapen. Het werkt in de eerste instantie bevreemdend aangezien je verschillende dingen hoort in je ene oor dan in je andere. Die 3 D audio zorgt ervoor dat je hersenen zodoende een derde geluid creëren om het 'verschil' te compenseren.

En het ontspannnt..  Dat ontspannen doe je in eerste instatie dmv. de technologie waar 10 jaar aan werd gewerkt . De app biedt de komende twee maanden wereldwijd z'n relaxatietechnologie gratis aan, zonder dat je enige bankgegevens moet ingeven. Vroeger ging het systeem van 7 dagen gratis in een betaalsysteem over. De komende twee maanden dus niet. Daarna kan je nog altijd beslissen of je de app wil aanschaffen mits betaling.

Het enige is dat de app volledig in het Engels is, maar buiten breath en relax hoef je je Engelse talenkennis niet meteen uit te breiden. De 100 ontspannende audioverhalen zijn in eenvoudige bewoordingen gemaakt en ontwikkeld op basis van maar liefst 100 wetenschappelijke studies. Ze zijn er op afgestemd om je hersenen in 25 minuten te helpen met ontspannen.

Na 3 weken dagelijks een ritueel toe te passen, wordt het luisteren en ontspannen een automatisme.. Een gezond ritueel zoals mindfullness kan je helpen met ontspannen, jezelf opladen en beter slapen.

Check dit interview met de grote baas van Google die ook deze app gebruikt via deze link.

In mijn boek Forever Young heb ik in START TO MEDITATE dat wat velen zien als 'zweverig' - 'niet te doen' - 'je mag aan niks denken dat kan niet'...in stapjes uitgelegd.

*Zoek een rustige plek..

*Focus op natuurgeluiden of iets monotoons ..of zet je app op.

*Zorg voor een aangename temperatuur, comfortabele kleding.

*Maak contact met je lijf, ga zitten met een rechte rug, liggen zou je in slaap kunnen vallen.

*Tong tegen je gehemelte, observeer je ademhaling.

*Sluit je ogen of focus op iets waar je oog naar kan blijven kijken: kaars, haardvuur, wolken..

*Relaxxx

Terug naar overzicht