08 oktober 2020


Ik heb het er deze week in Bodytalk over, bij deze nog wat uitleg ..

Je kent ze vast, de detoxkuren van veertig dagen zondervaste voeding en met enkel vocht. Ze zorgen voor een grondige reiniging van je lichaam. Je doet ze het best via een gespecialiseerd centrum of onder toezicht van een gezondheidsbegeleider (zoek er een in je buurt via de siet van gezondheidsbegeleiders.be).

Maar gelukkig kan het ook makkelijker! Je kan bijvoorbeeld elke week een zuiverende dag inlassen of elke maand een zuiverend weekend met dit eenvoudige stappenplan. Ook zo zal je lijf al voor een groot stuk schoongespoeld worden en het is véél haalbaarder.

STAP VOOR DE JUISTE STAP

1. Belangrijk is dat je voor een detoxkuur schone darmen hebt.
Daar wordt namelijk een groot deel van je weerstand opgebouwd. Schakel daarom - als je dat nog niet deed - over op gezonde, ongeraffineerde, indien mogelijk, biologische voeding. Kies voor voedingsmiddelen die vezel-, vitamine- en mineraalrijk zijn. Gebruik gezonde vetten voor je bereidingen, zoals biologisch kokos- of palmvet. Eet veel noten, pitten en zaden, en af en toe vis of kwaliteitsvlees (biologisch dynamisch of wild).
De duur van deze fase zal variëren naargelang je ‘gezonde’ manier van leven. Als je al een vrij gezonde levensstijl had, dan is een afbouw van een week voldoende. Eet je daarentegen veel geraffineerde producten, zoals witbrood, pasta, sauzen en fastfood, dan neem je beter een aantal weken de tijd om over te schakelen naar gezonde voeding. Je darmen en maag zullen daar waarschijnlijk wel op reageren: je kan een snellere of tragere spijsvertering krijgen, last hebben van krampen ... Maar hou vol!

2. Bouw je voeding vervolgens in een paar dagen af.
Schakel eerst over naar een vegetarisch eetpatroon, schrap daarna ook de zuivel en uiteindelijk ook de koolhydraten (pasta, aardappelen, granen, brood ...), tot je alleen nog groenten en fruit overhoudt. Je kan je stoelgang in deze fases stimuleren door bijvoorbeeld psylliumzaadjes, gebroken lijnzaad of kokosvezels aan je voeding toe te voegen. Het is alleszins belangrijk dat je darmen goed blijven werken, zodat afvalstoffen goed afgevoerd kunnen worden. Je kan ook laxerend zout bij je apotheek halen om je darm helemaal schoon te spoelen voor je met het detoxen begint. Je moet dan wel in de buurt van je toilet blijven, aangezien dat spul heel prikkelend kan werken. Je kan je darmen ook extra ondersteunen door pre- en probiotica te nemen en door gezonde oliën te gebruiken (bijvoorbeeld de gezonde vegetarische oliën van Amanprana die je in biowinkels vindt). Ook kefir, kombucha, papaya’s en groene groenten houden je darmen gezond. Die laatste zuiveren vanwege hun hoge dosis chlorofyl.

3. HET VASTEN

Tijdens je vastendagen drink je alleen maar sapjes, soepjes en véél water.
Wees gerust creatief: mix naar smaak fruit en groenten door elkaar. Vers is uiteraard het beste, maar als je weinig tijd hebt, kan je ook voor kant-en-klaarproducten kiezen. Check de verpakking dan wel op toevoegingen zoals room, aardappel, pasta ... Die moet je net vermijden. Je kiest het best ook voor biosoep. LET ER VOORAL OP dat je tijdens het vasten voldoende drinkt. De richtlijn is dat je dagelijks minimaal je lichaamsgewicht maal 0,44, gedeeld door tien aan liters water moet drinken. Voor iemand die 75 kg weegt, is dat dus 75 x 0,44, gedeeld door tien, of 3,3 liter. Het vocht uit je soepjes en sapjes telt wel mee in je totale dagelijkse waterconsumptie. Eén dag per maand soepen en sappen drinken volstaat al om je lichaam voor een groot deel te ontgiften. Doe je het liever maar één à twee keer per jaar, dan zal je het vasten toch een drietal dagen moeten volhouden voor resultaat. De regel is dat je per jaar zeven tot veertien dagen een detoxkuur kan toepassen.

EXTRA HULP
Wil je meer uit je vastenkuur halen?Dan kan je al je uitscheidingsorganen, zoals je lever, stimuleren om zich grotendeels schoon te maken.

Zo stimuleer je je lever:
*Trek thee van mariadistel, paardenbloem of zoethout en drink er de hele dag door van. In de biowinkel vind je onbespoten gedroogde kruiden.

Een tip: doe dit ook na een zware avond doorzakken, het helpt! Ook aardpeer, alfalfa, broccoli, uien, ananas, bosbes en watermeloen helpen je lever wanneer hij harder werkt om toxische stoffen af te breken.

Zo stimuleer je je nieren:
*Drink elk halfuur water of thee met jeneverbes, berk, echte guldenroede.Ook javathee stimuleert de nieren. Bittere groenten werken diuretisch: ze stimuleren het plassen en zodoende ook het uitscheiden van afvalstoffen. Als je urine ‘s ochtends kleurloos is, bestaat er een kans dat je nieren overbelast zijn. Je eerste ochtendplas moet wat donkerder zijn, daarna helder goudgeel, zonder neerslag. Tijdens het detoxen kunnen geur en kleur wel anders zijn.

Zo stimuleer je je huid:
*De huid wordt ook wel de derde nier genoemd en dat is niet voor niks: de huid kan heel goed afvalstoffen afvoeren. Stimuleer je huid door met een massageborstel of ruwe spons je lichaam te schrobben. Begin op een natte huid en bouw op naar schrobben op een droge huid. Borstel in cirkelbewegingen, zo’n drie minuten na het opstaan en voor het naar bed gaan. Werk van rechts naar links om je hart te ontlasten. Je kan dit ook met wat grof zeezout doen, dan scrub je er je huid ook nog eens bij. Neem wisseldouches met warm-heetlauw- fris-koud water, ze werken ook stimulerend. Zorg er wel voor dat je voeten warm blijven en wrijf jezelf daarna krachtig droog. Een saunabeurt helpt je via je zweet ontgiften. Je kan dat zweten extra bevorderen door vlier- en lindebloesemkuiden in je thee of door ze te verdampen.

Zo stimuleer je je longen:
Wandel veel en beweeg bij voorkeur in openlucht. Gebruik longzuiverende kruiden, zoals eucalyptus, zoethout, hysop en tijm. Bovenstaande stappen zuiveren ook je bloed en je lymfeklieren. Die laatste kan je nog stimuleren door manuele drainage (bij een gespecialiseerd centrum), met kruiden zoals muizendoorn en paardenkastanje in je thee, door tarwegrassap en aloë vera te drinken, of met het voedingssupplement chlorella.

Terug naar overzicht