Water drinken, yesss !! en Hoezo?...

ALOHA ! DRINKEN = BELANGRIJK EN DAAR GAAN WE HET in deze Mar10 minuutjes es uitgebreid over hebben sieh. Want we kunnen daaaagen zonder voeding, al een paar uur zonder genoeg water begint ons lijf te haperen...

We bestaan voor zo’n 65 % uit water , één groot waterreservoir waarin massa’s cellen leven. Ons hele lijf is afhankelijk van die hoeveelheid water om goed te kunnen functioneren.Ons bloed dat grotendeels uit water bestaat zorgt voor transport van voedsel en zuurstof. Wanneer de watertoevoer mindert of verdwijnt ontstaan er allerlei problemen om de levensnoodzakelijke voeding en zuurstof van A naar B te brengen.

T Resultaat is dan dat ons lichaam begint te haperen.Milde uitdroging is makkelijk te behandelen , maar ernstigere uitdroging kan leiden tot grote problemen, vandaar deze 10 minuutjes want het is lekker weer, we gaan meer bewegen, zweten meer, bevinden ons vaak in een lekker (maar dehydraterend ) zonnetje enz..Ons lichaam verliest het hele jaar rond vocht via zweten, urine en ontlasting. We drogen ahw uit als er meer uitgaat dan er in komt, logisch , toch ? We moeten dan meer water gaan drinken, of kruidenthee, de beste hydrateerders. Ons lijf droogt momenteel wat sneller uit omdat we als het mooier weer wordt of vakantie is we :

 

Meer bewegen of gaan sporten ; Beweging leidt tot vochtverlies door middel van zweten. Als deze vloeistoffen niet worden aangevuld met water kun je uitgedroogd raken.

 

We meer worden blootgesteld aan het zonnetje : Ons lichaam koelt zich af door te zweten . Je kunt uitgedroogd raken als je geen extra water drinkt wanneer het buiten erg heet is.

 

Als het warmer wordt of we eten wat andere voeding dan we gewend zijn kan dat: Leiden tot Overgeven en of diarree , vochtverlies dat kan leiden tot uitdroging.

 

Onderweg, in auto, boot of gewoon teveel zon kan leiden tot misselijkheid: Veel mensen hebben geen zin om te eten of drinken als ze misselijk zijn. Het is belangrijk om te blijven drinken zodat je niet uitgedroogd raakt.

 

Zon verbranding of huidinfecties: Kunnen leiden tot extra vochtverlies , bij een zonnesteek kan ook koorts de boosdoener zijn van veel vochtverlies doordat je bij koorts erg zweet.

 

Kortom: Dehydratie doet zich voor wanneer meer vloeistoffen het lichaam verlaten dan er binnenkomen.

Je lijf heeft wel wat alarmsignalen om je te melden dat het tijd is om je vochtbalans bij te stellen :

 

1. Dorst
Dorst is de reflex van je lijf dat er DRINGENDDD vocht in moet.. sommige oudere mensen zouden veel bewuster met hun vochtinname moeten omgaan, aangezien het dorstgevoel met de jaren achteruit kan gaan . Dat komt omdat door veel spoelen met koffie en limonade onze dorstreflex ahw verlamd. Ook het wegdrukken van dorstgevoelens werkt de gezonde reflex tegen. Bij dorst zou je nog meer moeten drinken dan waar je zin in hebt.

 

2. Maar ook donkere kleur van urine, Als je goed gehydrateerd bent zou je urine een heldere, bleke, gele kleur moeten hebben en bijna geurloos zijn , tenzij het ochtend is of je hebt asperges gegeten...

*Troebele, donkergele urine = een signaal van uitdroging.

* Een honinggele kleur is een indicatie van lichte uitdroging

De kleur en hoeveelheid van je urineproductie zijn dus goede indicatoren van je vochtbalans.

EEn donkere kleur en weinig plassen zijn dus signalen van uitdroging.

 

3. Vermoeidheid of slaperigheid
.Studies hebben aangetoond dat 1 tot 3 procent vochtverlies van je lichaamsgewicht door je lijf wordt gezien als milde uitdroging. Dit kan vermoeidheid en slaperigheid veroorzaken tijdens de normale dagelijkse activiteiten. Bij een onderzoek onder jonge gezonde vrouwen, zorgde een waterbeperking gedurende 24 uur voor slaperigheid, verwardheid, vermoeidheid en verminderde alertheid.

Dus : Water drinken kan je energie geven en je alerter maken.

 

4. Hoofdpijn
Dehydratie kan bij sommige mensen voor hoofdpijn of migraine zorgen .

Vochttekort veroorzaakt zelf een chagrijnig humeur en concentratieproblemen .

Gelukkig kan hoofdpijn door uitdroging gemakkelijk worden verholpen door water te drinken.

Dus : Uitdroging kan hoofdpijn veroorzaken. In de meeste gevallen kan water drinken hoofdpijn veroorzaakt door uitdroging verhelpen.

 

5. Veranderingen in de huidelasticiteit
Je huid bestaat voor ongeveer 30 procent uit water en is verantwoordelijk voor de stevigheid en elasticiteit Minder vocht of te weinig vocht zal dus sowieso ook de structuur en het uiterlijk van je huid veranderen.

Vocht is te belangrijk voor ons lijf, als er dus te weinig vocht aanwezig is zal het lichaam het vocht uit de huid wegtrekken naar de vitale organen, zodat deze goed kunnen blijven functioneren. De elasticiteit van de huid neemt dan af .

 

Je kan dat makkelijke checken : Een gezonde, goed gehydrateerde huid keert terug naar de normale vorm nadat eraan wordt getrokken. Trek je eraan met je duim en wijsvinger. Als je goed gehydrateerd bent springt je huid meteen terug als je het loslaat. Als het een halve seconde of langer duurt voordat je huid weer in zijn normale vorm terugtrekt kan je uitgedroogd zijn. Een tekort aan vocht in de huid kan droogheid veroorzaken en het kan koel en klam aanvoelen.

Dus: Verminderde huidelasticiteit, is een signaal van uitdroging. Een huid die droog, koel en klam aanvoelt kan uitgedroogd zijn.

 

6. Spierkramp
Ook spierkramp kan wijzen op uitdroging. Het doet zich vooral als je veel hebt gezweet. Je verliest dan vocht en natrium en die laatste speelt een rol bij spiercontracties . Bij een lage reserve vocht en natrium gaan je spieren dus letterlijk wat spastisch doen.

Dus : daarom is voldoende vocht vooral belangrijk tijdens inspannende training of beweging in hoge temperaturen.

 

7. Daling van de bloeddruk
Ook je bloeddruk kan gaan zakken bij te weinig vochtopname .want dat wil zeggen minder bloedvolume aangezien bloed grotendeels uit water bestaat. De druk op je vaatwanden en vooral op de slagaderwanden wordt dus lager en dat veroorzaakt soms duizeligheid of een licht hoofd. Zeker wanneer je snel vanuit een liggende positie opstaat.

Lichte uitdroging is snel verholpen door water te drinken, bij ernstige uitdroging waarbij je wazig gaat zien,, misselijk bent of flauwvalt kunnen wijzen op een extreem lage bloeddruk en vereisen medische hulp .

Dus: Dehydratie heeft effect op je bloeddruk .

 

8. Snelle hartslag of hartkloppingen
Omdat je hart harder moet werken kan te weinig vocht ook leiden tot een snelle hartslag of hartkloppingen. Hartkloppingen geven je het gevoel dat je hart overslaat. Dat komt doordat je lijf het gebrek aan vocht probeert te compenseren. Bij minder bloedvolume in je aders werkt het lijf harder om genoeg bloed naar je organen te vervoeren door de hartslag te verhogen, waardoor het bloed sneller door je lichaam wordt gepompt. Dat kan aanvoelen als een fladderend hart.

Als de uitdroging ernstiger wordt is het hart minder goed in staat om het tekort aan vocht te compenseren.

Als het hart het bloed niet naar de organen krijgt zullen deze er uiteindelijk mee stoppen.

 

Een snelle hartslag of hartkloppingen kunnen ook op een meer ernstige medische aandoening wijzen. Dus als je hartslag niet normaal wordt nadat je water hebt gedronken, raadpleeg dan een medisch deskundige.

 

9. Prikkelbaarheid of verwardheid
Uitdroging heeft een effect op de hersenfunctie. Volgens studies leidt milde uitdroging tot prikkelbaarheid. Een verlies van 1 tot 2 procent aan lichaamsvocht kan al symptomen zoals angst, zwaarmoedigheid, concentratieproblemen en een verminderde korte termijn geheugen kan zorgen Ernstige uitdroging kan leiden tot zelfs waanzin. Iets wat vaak voorkomt bij oudere volwassenen die uitgedroogd zijn geraakt. Oudere volwassenen lopen vooral risico op uitdroging doordat het dorstgevoel met de jaren afneemt

 

Genoeg drinken heeft dus echt wel een positief effect op de hersenfunctie.

Allemaal, jong en oud , zelf heel oud, kunnen we beter functioneren wanneer we genoeg water drinken.

 

10. Serieuze complicaties en orgaanfalen
We willen hier een positief filmpje maken en het hebben over genoeg water en vocht tot ons nemen, dus zeker vermijden dat we een (zonnige) dag leven zonder vocht wat al snel kan leiden tot serieuze complicaties , laat staan als je aan aantal dagen niet drinkt en je organen in de prak draaien.

 

 

Hoe voorkom je uitdroging?

 

Je hebt sowieso een 30 ml per kilo lichaamsgewicht nodig. Meer of minder naargelang je inspanningen en het type dat je bent. Weet wel dat zo’n anderhalve liter vocht per dag echt een minimum is voor volwassenen.

Dwz

* Start de dag met een glas of twee water. Je nieren en lever hebben de hele nacht gezuiverd en kunnen zo beter afvalstoffen afvoeren. Je ochtendplasje zal nu dus ook donkerder gekleurd zijn.

* Start je ochtendritueel met een lekker vers geperst, gejuict, gesmooth sap van fruit en groenten. Geen water nee, maar wel gezond vocht.

* Ook zomerfruit zoals watermeloen of kokoswater zijn goeie voorzieners van vocht en pitamientjes.

* Probeer tussen alle maaltijden goed te drinken, tijdens vertraagd de vertering omdat je maagsappen worden verdund. Wat leidt tot een spijsvertering die in de soep draait .

* Er bestaan tegenwoordig heel veel systemen om leidingwater fris en lekker te maken, zonder teveel vuiligheid. Je kan gaan voor de ouderwetse filterkan, tot een filtersysteem dat je installeert op je keukenkraan. Het bespaart je op termijn veel geld en veel gezeul met flessen. En dan heb ik het nog niet over het ecologische aspect aangezien je minder petflessen of chemisch schoongemaakte flessen nodig hebt.

* Als je gezin niet voor gewoon water wil gaan kan je proberen je water te ‘pimpen’ dmv toevoegen van sap van citrus , gesneden stukjes fruit, ijsblokjes met vruchtjes er in of gewoon wat diksap van fruit. Zo’n sap is een concentraat van vruchten zOnder toegevoegde suikers. Voeg het toe om je water te smaken en bouw de extra diksap stilaan af.

Onze smaakpapillen kunnen zo stilaan aan de watersmaak wennen.

* Een grote pot kruidenthee , of icetea afgekoelde’ kruidenthee is altijd beter dan limonades of sappen uit een fles. Het koolzuur, de smaakstoffen en de vele suikers er in zijn ‘bad news’ voor je lijf en je brein.


De sleutel naar het voorkomen van uitdroging is de hele dag door veel water en kruidenthee drinken, alsook wat soep en natuurlijk groenten en fruit.

Koffie zou ik beperken tot verwendrankje , liefst espresso (= minder cafeïne) en voor de menopower sisters en all diegenen die van koffie afwillen stappen omdat ze geen cafeïne meer willen , ga voor granenkofiie.Smaak lijkt op koffie maar is zonder cafeïne en wordt gesmaakt dmv geroosterde granen, cichorei, vijgen etc.

 

Ik maak de lekkerste vegan koffie dmv granenkoffie met daarop opgeschuimde plantaardige drank van soja of haver . Of ik maak een latte met veel plantaardige drank met een tikje granenkoffie, njommnjomm

 

En hoe zit het met alcohol ? Toch ook vocht niet ?..

Grote mensen mogen 5 dagen in de week gerust 1 of 2 glazen rode wijn drinken, volgens Harvard tjokvol antioxidanten die de weerstand versterken, de goeie cholesterol verhogen, bloeddruk doen dalen en kans op Alzheimer verminderen. Ga voor biologische wijn , wegens de onbespoten druiven of kies voor Cabernet sauvignon, Pinot noir of Merlot vanwege het hoogste aantal antioxidanten.

Witte wijn of rosé heeft dat effect helaas niet.Andere alkoholische dranken zou ik zeggen , met mate(n) , ga sowieso eens voor een blitse Mocktail = zonder alcohol maar wel met lekker veel smaken.

 

Ik ben een grote fan van :

Deze : kokoswater + cranberry of sap + limoen

Of 20 ml Limoensap + 40 ml vlier + 100 ml water + 8 basilicum blaadjes + 8 el crushed ice

 

Et voila ik zou zeggen , SANTE , dat je lekker goed gehydrateerd de zomer en de rest van het jaar moge doorkomen .

Weet dat wij heel benieuwd zijn naar hydratatietips en tricks, je kan ze onder het filmpje op youtube posten , of op deze site in het gastenboek of ze met de andere sisters delen op de besloten fb groep Mar10 minuutjes.

C you zoen sisters XXX

 

Reactie toevoegen