Vet is meer dan -rolletjes
We hebben vetten nodig voor onze gezondheid. Ja, echt! Vet is niet zomaar synoniem voor dik en pukkels. Gezonde oliën zijn net zo belangrijk als groenten en fruit.
Vetten doen onze spijsvertering werken en daardoor ook ons lijf. Ze zijn essentieel voor de goede opname van mineralen, de bescherming van ons hart, de werking van onze ademhaling en het versterken van onze weerstand. Als we niet kijken naar de waterinhoud, bestaan onze hersenen voor zo’n 60 % uit vetten. Alle celletjes in ons lijf gebruiken vet voor de structuur van hun membraan of jasje.

Maar :

  • De kwaliteit is belangrijker dan de soort.
  • Varieer ermee zoals je met groenten en fruit varieert.
  • Sommige mag je verhitten, ander niet.

3 redenen om vet te gebruiken
Smaak:
vetten helpen smaken met elkaar versmelten. Veel aromatische stoffen lossen niet op in water, daarom begint bijna elk recept met het mengen van smaken in een beetje olie.
Energie: vetten worden door cellen verbrand om energie te geven. Hersencellen gebruiken vet niet als energiebron, zij gebruiken alleen glucose (of suikers). Lichaamsvet voorziet ons van een geconcentreerde energiereserve, als een soort voorraadpotje. Wij hebben die voorraad alleen echt nodig als we voor één of ander tv-programma op een eiland zonder eten gezet worden...
Verzadigd gevoel: vetten spreken bepaalde hormonen aan die de eetlust mee reguleren.

Slechte vetten
In cakes, koekjes, roomijs, desserts, bereide sauzen, dressings, sterk bewerkte snacks (bvb chips) en geprepareerde of voorgebakken maaltijden zitten bijna altijd slechte vetten verstopt. Het gaat hier om de zogenaamde transvetten uit plantaardige bronnen die verhit, verhard, ontkleurd, ontgeurd, ontschuimd en nog zoveel meer zijn. 95% van de supermarktoliën hoort daar trouwens ook bij. Dus: kies plantaardige olie die koud geperst is en niet geraffineerd.

Verhitten
De algemene regel: hoe minder omegavetzuren een olie bevat, hoe beter. Omegarijke olie mag je niet verhitten.

Niet geschikt om te verhitten (van slecht naar zéér slecht):
saffloer, zonnebloem, druivenpit, hennep, soja, maïs, pompoenpit, raapzaad (canola) en arachide.

Geschikt om eenmalig te verhitten (van goed tot heel goed):
boter, saffloer en zonnebloem met véél oliezuur, sesam, avocado, macadamia, olijf, cashew, ganzenvet, varkensvet, rode palm.

Geschikt om 7 à 10 keer te verhitten (van goed tot zeer goed):
geklaarde boter (ghee), babussa, capu assu, sheaboter, schapenvet, rundervet, cacaoboter.

Geschikt om veelvuldig te verhitten, mits regelmatig filteren:
kokosolie en palmpitolie- let wel : niet uit de dumpsupermarkt en mét fairtrade worldtrade etiket - voor palmvet worden er nog steeds teveel wouden gekapt - dus let héél goed op het etiket of het van verantwoorde teelt komt.

 

De maximale bak-, wok- en frituurtemperatuur is 180 °. Daarna gaat de olie roken en ontstaan er toxische stoffen.

 

 

OMEGA 3

Het is bewezen dat kids die extra omega 3 krijgen merkelijk beter in hun vel zitten en zich beter kunnen concentreren.

 

 

SUPERTIP

Als je met een lekker, gezond vet wil bakken, braden en smeren, gebruik dan ongeraffineerde kokosolie. Of rode palmolie, die geeft gebraden vlees een lekker kleurtje.