Soms heb je krachtvoer nodig. En soms eet je het zonder het te weten. Twintig bommetjes vol gezonde vitamines, mineralen en vezels.

Meergranenpasta
drie keer zoveel vezels als witte pasta. Probeer ook eens oude granenpasta’s zoals kamut, teffe en sorgum.

Boekweit
veel eiwitten en stoffen die ons humeur positief beïnvloeden. De antioxidanten versterken de bloedvaten en voorkomen bloedklonters. Magnesium zorgt voor ontspanning. Geen zaligere start dan boekweitpannenkoeken van amandel- of sojamelk met banaan!

Quinoa
geeft evenveel energie als een vleesmaaltijd.

Linzen –
alleen maar goede eiwitten en die geven samen met de koolhydraten energie. Peulvruchten zijn vezelrijk en verminderen de kans op hartproblemen. Zorgen er ook voor dat de bloedsuikerspiegel stabieler blijft en garanderen je zo langer energie.

Eieren
vitamine B12 zit verder bijna uitsluitend in vlees. Goed om je cellen en je brein gezond te houden.

(Griekse) yoghurt –
goede probiotica voor je darmen. In de Griekse zitten meer eiwitten. Yoghurt is ook een verzuurd zuivelproduct, dat betekent dat er minder kans is op allergische reacties en extra slijm in de luchtwegen.
TIP: Probeer een mix van yoghurt, in de vijzel vermalen komijnzaadjes, stukjes komkommer, look, peper en wat paprikapoeder bij een salade met kippenreepjes.

Zoete aardappelen –
oranje schil wil zeggen: goed voor huid, ogen en longen. De zoetheid komt van trage suikers die lange energie garanderen. Ze hebben een positief effect op ontstekingen.

Champignons –
geen plant, maar een schimmel die heel veel voedingsstoffen opneemt van de plek waar ze groeien.

Zeegroenten (zeewier, zeekraal, lamsoor) –
bol van de gezonde mineralen en stoffen uit de zee: jodium, calcium, magnesium, fosfor...

Kool, boerenkool en broccoli 
rijk aan vitamine C en een gigabron aan chlorofyl en vezels die ons lijf helpen ontgiften. Vooral goed voor de lever. Vitamine K maakt je bloed gezonder.

Blauwbessen
topvruchtjes tjokvol gezond spul en trage suikers.

Kersen
snoepjes vol zon, vitamines, mineralen en vezels.

TIP: Wat kersen in een ijscovormpje met versgeperst sap in de vriezer: Top Cool Energy!

Appels 
pectine maakt de darmen efficiënt proper en weer gezond en haalt de cholesterol naar beneden. Appels zijn dorstlessend (85% water) en licht verteerbaar.

Endamame
jonge sojabonen, gezond en vezelrijk, bevatten evenveel eiwitten als een groot stuk geroosterd gevogelte.

Uien en knoflook
krachtig antibioticum van moeder natuur. Bloedverdunners. De zwavel ontgift en kalmeert ontstekingen.

Spinazie
150% meer calcium dan melk, magnesium, bètacaroteen, vitamine K. IJzer, maar dan in een moeilijk opneembare vorm, daarom druppel je er best wat citroen (vitamine C) over.

Walnoten –
goede vetten, zoals omega 3, die slechte cholesterol naar beneden en goede naar boven halen.

Noten
Alle noten zijn geconcentreerde pakketjes energie, met de eiwitten die wij het makkelijkst kunnen verteren en vol mineralen en vitamine B’s. Amandelen zijn de toppers.

Extra virgin olijfolie –
het mediterraans dieet is het gezondste ter wereld en olijfolie is daar één van de gezondste ingrediënten van.

Kokosolie -
maar die komt in al mn boeke, zo goed aan bod dus die heeft nog amper uitleg nodig off course .