Koude voeten :

Koude handen en voeten zelfs koude oren en dijen zijn een klacht waar sommigen in de koude maanden écht last van hebben;Winterhanden en voeten doen vaak pijn en kunnen van rood, wit tot zelfs blauw kleuren, ze tintelen en/of jeuken en doen soms je vingers, handen, tenen, voeten, hielen, onderbenen, dijen, neuspunt of oorranden branderig zwellen.Perniones (dat is de doktersterm) ontstaan wanneer de fijne bloedvaten in de lichaamsuiteinden het moeilijk hebben met sterke temperatuursschommelingen. Vooral in de winter bij koude omstandigheden treed deze , onschuldige ,maar daarom niet minder lastige, kwaal op.


 

Het is niet zo raar dat vrouwen er meer last van hebben, want  :

*Wij hebben van nature meer vet en minder spiermassa dan mannen.Mannen hebben ‘t minder snel koud omdat spieren warmte produceren. Bij ons is het vet beter over ons lichaam verdeeld, waardoor onze organen goed beschermt worden tegen koude, maar onze lichaamsuiteinden minder bloed krijgen en zodoende kouder aanvoelen

* ’t Vrouwelijk hormoon estrogeen beïnvloedt de lichaamstemperatuur, die tijdens onze cyclus contstant wisselt. Als we menstrueren is onze temperatuur gemiddeld een graad lager. Hormonen vernauwen ook tijdelijk de vaatjes in onze handen en voeten, waardoor je ze amper warm krijgt.

Als de klachten écht heel vervelend zijn moet je sowieso langs je arts om bepaalde ernstigere aandoeningen uit te sluiten zoals te dik bloed en bloedvataandoeningen. Maar ook reuma, artritis, artrose, diabetes en aderverkalking kunnen leiden tot koude voeten.

*Roken, medicijn- en/of alcoholgebruik kunnen perniones verergeren of zelfs veroorzaken.

*Preventief kan je werken aan een goede bloedsomloop door s ochtends van beneden naar boven jezelf te douchen met afwisselend warm, heet, fris, koud en lauw water. Zorg dat je nooit koude voeten hebt tijdens een wisseldouche . Wrijf vervolgens je lichaam krachtig droog.Ook droog borstelen is een techniek die ervoor zorgt dat je hele lijf voorzien wordt van zuurstofrijk bloed. Schrob je hele lichaam met een droge massageborstel in cirkelvormige bewegingen. Maximum 3 minuten bij opstaan en slapengaan. Werk van rechts naar links om het hart te ontlasten. Een saunabezoek en massage kunnen je bloedsomloop stimuleren en zodoende je vaten sterker en gezonder maken.

*Het helpt om je voeten afwisselend in warm en frisser water te houden. Ga eerst een paar minuten in een handwarm bad zitten en vervolgens maximaal 15 seconden in fris tot koud water. Herhaal een paar keer, maar eindig altijd met het koude bad. Droog je voeten goed af en doe warme sokken van natuurlijk materiaal aan. Biologisch katoen en wol zijn prima. Je handen en voeten masseren met Johannesolie, Ginkgo Biloba of een verwarmende massageolie helpt écht.

*Extra tip: professionele voetmassage Voetmassage kan een ideaal middel zijn om eindelijk van die koude voeten verlost te geraken. Een professionele voetmassage is een stuk goedkoper dan een complete lichaamsmassage, stimuleert de circulatie en is zeker het proberen waard (en je ontspant er o zo zalig van).

*In je voeten komen heel wat zenuwbanen samen die verbonden zijn met de organen van je lichaam waardoor je ook op andere plekken van je lichaam een positief gevoel ervaart. Als je voor n goedkope massage wil gaan, rol dan met je voet over een tennisbal, druk extra op de pijnpunten.

Maar kijk ook eerlijk naar je levensstijl :Roken kan de bloedcirculatie verminderen. Net zoals knellende schoenen dragen.Weinig bewegen leidt ook tot een slechte bloedcirculatie: probeer dus regelmatig te bewegen.Door regelmatig te sporten, de trap te nemen , fietsen of wandelen stimuleer je natuurlijk ook de doorbloeding en krijg je minder snel koude voeten.

En OH JAH ! Gezonde voeding ondersteunt een gezond vatensysteem: kies voor ongeraffineerd, vers, veel groenten, fruit (vezels, vitaminen en mineralen) en vermijd zoveel mogelijk dierlijk vet. Gebruik elke dag plantaardige oliën KOUD zoals walnoten- , tarwekiem- , pompoenpitten-olie en bak in extra vièrge olijfolie of koud geperst ongeraffineerd kokosvet.

En als je dan de kou ingaat!

*Kies warme, goed isolerende kleding in natuurlijke materialen en goed isolerende schoenen (vermijd te strak zittende schoenen of handschoenen )
*Kies eerder voor laagjes.Vermijd extreme kou en temperatuurswisselingen.
*Ga dus ook niet als je weer in de warmte komt je voeten of koude lichaamsdelen warmen onder een hete kraan of bij een te hete warmtebron. Warm wrijven of eerder onder de lauwe kraan houden = beter.

OOO jah en als er dan toch sneeuw ligt , schenk je liefste dan es een liefdevolle sneeuwbal ....

 

Reactie toevoegen